Při několika stupních pod nulou a za bezvětří nepotřebujeme žádnou zvláštní výbavu kromě čepice a tenkých rukavic. Na těle stačí tři nebo čtyři tenké prodyšné vrstvy. Žádné zbytečné balení do těžkých bund nebo do peří. Tělo vyrobí dostatek tepla pro zahřátí. Pokud se na začátku pobytu venku dostaví pocit chladu, zmizí po pár minutách běhu.

Realita bývá občas méně dokonalá. Z vyhřáté postele vstaneme o něco později, takže sněhová peřina už dávno není bělostná a neposkvrněná. Obvykle nás předběhnou pejskaři se svými miláčky. Ale pokud na cestě před námi je jen několik stop, sníh si zachová své dobré tlumicí vlastnosti.

O něco horší situace nastává, fouká-li vítr, teplota se pohybuje kolem nuly a ve vzduchu přebývá vlhkost ve formě mrholení nebo dokonce sněhových vloček. Pak nám svrchní impregnovaná vrstva přijde vhod, ale nikdy není správné tělo hermeticky oddělit od okolního prostředí. Odpařenému potu musíme uvolnit cestu, aby se uvnitř našeho oděvu nesrážel a my se v něm nemuseli koupat po celý zbytek běžecké trasy.

V suchém nebo mírně přemrzlém sněhu vyhoví běžné boty s terénním vzorkem. Změní-li se ovšem sníh v mokrou kaši, změní se i nároky na vlastnosti naší běžecké obuvi. To jsou podmínky, ve kterých skutečně oceníme existenci goretexové membrány.

Protože běžec se nepřestává potit ani v zimě, je dobré doplňovat tekutiny, zvlášť při delších výbězích. Mnoho běžců tvrdí, že pití je zbytečnost, protože své dvacetikilometrové trasy zvládají bez napití. Ale kdo porovnává pocity z dlouhých běhů s občerstvením nebo bez, obvykle uzná, že na konci běhu s občerstvením se únava dostavuje o poznání později a také regenerace probíhá rychleji.

Ledvinka s pevně utaženým pružným popruhem a držákem na bidon spolehlivě splní svoji úlohu. Je zbytečné brát si sebou teplé nápoje. Nikdy nevydrží teplé příliš dlouho a voda nebo iontový nápoj doplní tekutiny stejně spolehlivě. Jen je nutné pamatovat na to, že nikdy naráz není nutné pít větší objem, než kolik zvládneme pár vteřin udržet v ústech, aby se před vstupem do trávicího traktu částečně srovnala teplota.

Zimní scénáře ale bývají různé. Možná udeří holomrazy nebo se nám protáhne nevlídné podzimní počasí plné plískanic. Běháme-li na suchém promrzlém povrchu, nemusíme se sice bát uklouznutí, ale je nutné si uvědomit, že měkká lesní cestička se promění v tvrdý beton plný zrádných výmolů a nerovností. Ani pád na zmrzlém terénu není nic příjemného. Ledové krystalky dovedou být ostré jako břitva a navíc spoustu běžců trápí horší prokrvení periferií. Proto je dobré vybíhat v rukavicích.

Udeří-li opravdu silné mrazy, při kterých jdou teploty pod patnáct stupňů celsia, zvažme, zda není vhodné zůstat doma. Studený vzduch vysušený mrazem se při prudkém dýchání dostává poměrně hluboko do našich dýchacích cest. Sliznice, třeba jen mírně poškozená mrazem, se pak snadno stane vstupní branou infekce. Co je nám platné, že při běhu se s infekcí nepotkáme, když v zimě je jí plno všude tam, kde se setkává větší množství lidí.

A jak zaměřit své zimní běhy? Nenuťme se do žádných extrémních výkonů. Tělo by v zimě mělo spíše odpočívat a nabírat sílu na jaro. Proto dáváme přednost volným běhům na pohodu. Ideální je, když můžeme běžet v páru nebo ve skupince a udržovat hovor. Dokážeme-li při běhu souvisle mluvit, je naše tempo dostatečně hluboko v aerobním pásmu a my pracujeme na své obecné vytrvalosti, ať už si to uvědomujeme nebo ne.

Chystáme-li se na jaře naplno popustit uzdu svým závodním ambicím, měli bychom si uvědomit, že namáhat svaly silovou a rychlostní zátěží je možné jen tehdy, jsou-li správně prohřáté. Tuto podmínku je v třeskuté zimě velmi obtížné splnit. Pak je pro nás možným řešením, když náročné rychlostní a intervalové zátěže přesuneme do posiloven a fitcenter na běžecký pás. Kvalitní běžecké pásy nejen umožní plnohodnotný běh v příznivých klimatických podmínkách, ale zkušeným běžcům částečně nahradí kondiční trenéry se stopkami, zápisníky a kalkulačkami. Běžecký trenažér je ostatně dobrou alternativou pro všechny běžce, kteří by do mrazu, sněhu, náledí a zimního šera vůbec nevyběhli.

Článek převzat z www.behej.com se svolením vydavatele a autora.
Na webu i v časopisu BĚHEJ najdete další zajímavé články a tipy pro všechny co mají, rádi běhání.
www.behej.com