Pakliže jste propadly běhu úplně na maximum, nemyslíte na nic jiného, než na tuto vaši „běžeckou filozofii“, nedokážete mluvit o ničem jiném a potřebujete jej provozovat nejlépe dennodenně, a to co nejdéle. Pokud zrovna nestudujete nějaký běžecký internetový magazín, tak listujete nejnovějším vydáním běžeckého časopisu, nemluvě o tom, že ve vaší knihovně převažují běžecké tituly, které jsou vaší chloubou. Vedete si s pečlivostí běžecký deník a nedej Bože, že byste si tam opomenuli zaznamenat nějaký ten uběhnutý kilometr.

Sledujete rovněž všechny zprávy a události týkající se této problematiky, popřípadě i závody či nové kolekce běžeckého oblečení. Na svoje běžecké boty si nenecháte málem ani šáhnout a pečujete o ně, ať už máte párů nespočet. Máte jeden cíl za druhým, snažíte se na sobě „zapracovat“, zdoláváte rádi překážky, ať už vytrvalostní či ty rychlostní a s každičkým dnem vám ubývá svalstvo a mění se postava. To jsou hlavní příznaky toho, že jste běhu propadly. A samozřejmě ještě jedna věc, nedokážete si to přiznat!

Cílem běhu pocit euforie?

„Runner´s high“ – toto označení pocházející z anglického jazyka v sobě zahrnuje stav, kterého rády běžkyně dosahují. Pocit naprostého uvolnění, euforie. Běžíte lehce a nedokážete a nechcete přestat. Jste plné vnitřní energie a „srší“ z vás optimismus. Tohoto stavu však nemusíte dosáhnout při každém běhu, někdo má to štěstí, že se tento stav dostaví, u jiného nikoli. Zasáhne vás to jako blesk z čistého nebe, avšak nikdy nevíte kdy, zda po pěti, deseti, dvaceti či padesáti kilometrech. Rovněž nevíte, jak dlouho vás tento pocit uvolnění bude provázet. Někdy to může být i nebezpečné, neboť se vám nebude chtít přestat a ne všechny závislosti končí dobře. Tohoto stavu dosahujete díky endorfinům, které v mozku potlačují pocity únavy či bolesti a navozují pocit naprostého uvolnění, osvobození, oproštění se od okolního světa.

Běh a jiné sporty

I přestože jste vášnivé běžkyně a jiné sporty vás nezajímají, ani nelákají, je vhodné je stejně malinko střídat. Jako doplněk běhu by se mělo stát posilování určitých partií snad samozřejmostí. Nejen, že si tak protáhnete a posílíte například břišní svaly, které během zrovna neposilujete, ale dosáhnete tak i vyšší efektivity běhu. A navíc takové břišní svaly jsou určitou oporou pro záda, pakliže pravidelně posilujete, je větší pravděpodobnost, že se vám bolest zad vyhne.

Moderní pětiboj či cyklistika?

Nemusíte zrovna provozovat moderní pětiboj, který je složen ze šermu kordem, plavání, jízdy na koni a kombinované disciplíny: střelby a běhu, abyste nabraly energii a posílili tak i zbylé části těla. Odpočinek si můžete dopřát například u společenských her.

V poslední době mnohé sportovkyně volí kombinaci běhu a cyklistiky. Na kole se necháte unášet přírodou, zpevníte svaly, projedete se na stále nová místa, avšak díky běhu se „po svých“ dostanete i tam, kam byste se za normálních okolností na kole nedostaly. Při běhu se jen tak lehce nenecháte z tréninku vyrušit, kdežto na kole se můžete zatoulat do nejednoho vinného sklípku. Ale jako doplnění je cyklistika určitě na místě.

Důležité je, aby na vás doplňující sport působil pozitivně a dodával vám energii. Pokud je vám vyloženě nepříjemné jezdit na kole, protože vás po tom bolí nejenom zadek, je rozhodně lepší zvolit jiný pohyb. Takové plavání a sauna nemusí být na škodu. Záleží na vás, není nic horšího, než se do něčeho tlačit s nechutí.

Má závislost na běhání

Život bez sportu si nedovedu představit. Běh a in-line bruslení. Tyto dva sporty ke mně neodmyslitelně patří. Běhání mi dodává neskutečnou energii a chuť do života. Mám po tréninku vždy náladu zažívat nepopsatelné kouzelné věci, úžasná dobrodružství a sbírat stále nové životní zkušenosti. Stala jsem se „zdravě závislou“ na uvolňování tolik zbožňovaných endorfinů.

Při běhu cítím, že pro své tělo něco (něco více) dělám. Nevadí mi ani propocené termoprádlo. Vždyť takové tričko se vypere a já budu mít jistotu, že jsem běžela na maximum. Běh je pro mě lékem na všechny deprese, depresivní nálady, negativní myšlenky i pesimistické lidi. A před tímto ráda utíkám. Ne však od problémů, ty se mají řešit.

Běhání je pro mě výzvou a překonáním sebe sama. Mám za sebou pár půlmaratónů a nemůžu se dočkat, až se pustím do dalších. A tady mé představy nekončí. Chtěla bych uběhnout i maratón. A kdo ví, třeba jednou oběhneme společně i celou zemi. Běh je sport, kde překonáte jednu „metu“, ale tím to nekončí, před vámi se objeví další výzva, které budete chtít docílit.

Přeji všem běžeckým milovnicím mnoho zdolaných kilometrů. A pakliže se vám do cesty postaví překážky, neutíkejte, vyřešte je a běhejte. Třeba jako Rocky Balboa. Mnoho zdaru a pevné zdraví, divoké kočky!