Ranní dávka vitamínů

Z obavy o porušení racionálního přístupu k snídani se mnohým možná výběr smrsknul na ovesné vločky a jogurt k snídani. Co takhle udělat změnu a do snídaně zařadit velmi významné množství ovoce. Tradiční kaši nahraďte ovocným salátem, do kterého již pouze přidáte své oblíbené vločky s lahodnými ořechy a semínky a nová, svěží a šťavnatá snídaně je na světě. Samozřejmě, že vše zalité kvalitním selským jogurtem dá vzniknout opravdu velmi vydatné snídani, která vás podrží i několik hodin při dopoledním rozjímání v práci či při zábavě.

Zkuste si tedy sestavit snídani tak, že ovoce (prakticky jakékoli) bude hrát prim. Když vytvoříte směs z min. třech druhů (šťavnatý pomeranč, sladké jablko a sacharidy nabitý banán; třeba), budete mít jistotu, že jste udělali pro své fyzické já maximum. A proč si naložit ovocnou mísu takto po ránu? Protože většinu prospěšných látek z něj si tělo odebere s ranní lehkostí a mnohem větší efektivitou než unavené v podvečerních hodinách! Navíc, kdo by se večer cpal ovocem, když si ještě ke všemu drží štíhlou linii, ne? Každopádně pro ranní pojídání a ukládání vitamínů hovoří fakta, tedy zbytečně nepátrejte a udělejte si ze svého dopoledne prostor pro požitkářství ve sladkém světě plodů ovoce.

A kolik ovoce bych s klidným svědomím mohla, či spíše měla spořádat? Recept je jednoduchý. Na každých 10 kg tělesné hmotnosti alespoň 100 g ovoce. Padesáti kilová kočka si tedy může nebo lépe musí naložit alespoň 500 g ovoce. Vypadá to hrozivě, ale v reálu se jedná např. o jeden pomeranč, jeden banán, jedno jablko a hrstku hroznového vína. A to přece není mnoho, ne?

Zelenina po ránu? Ale né.

Patříte do skupiny těch, kteří si svůj stravovací režim nedokážou představit bez řádného přídělu zeleniny? To je jen dobře. Ale pro ranní hodování se s klidným svědomím své oblíbené zeleninky zřekněte. Není důvod probuzený organismus po ránu „otravovat“ zpracováváním zeleniny a zbytečně mu tak na dopoledne přidělávat práci. Zelenina si jde v trávicím traktu vlastní cestou oproti ovoci a tak ji nechte na tu cestu vykročit až s obědem či odpolední svačinou. Jistě se nic nestane, pokud si na svůj oblíbený celozrnný chlebík nakrájíte kolečko rajčátka a okurky, ale poslat do vašich útrob misku zeleninového salátu není zrovna ideál. Pamatujte tedy, zelenina není ovoce a tak je taky nutné k tomu přistupovat.

Už jste si taky zvykly na svůj polední mega salát doladěný kuřecím prsíčkem na grilu nebo jiným šťavnatým steakem? Prosím nepřehánějte to s touto kombinací. Za prvé vám v tuto dobu dojdou zásoby ze snídaně a onen salát s masem je neobnoví a navíc hromada syrové zeleniny spolu s bílkovinami (steak, sýr balkán, šunka apod) taky nezajistí vašim útrobám zrovna blaho. Opatrně s tím! Zelenina jako součást oběda a ne jako hlavní chod bude to nejlepší řešení. Vždyť večer je na sálat v množství větším než malém času dost! V úvodu článku je napsáno „na másle“. To není popud ke zvýšené konzumaci tuků, kterých se nejedna z vás jistě obává. Znamená to, že zelenina a tuk se spolu mají rádi a mnoho užitečných látek v ní obsažené budou díky společné konzumaci zeleniny s tuky lépe dostupné. Nebojte se tedy svůj oblíbený salát zakápnout olivovým olejem, mrkvičku si orestovat na másle a na lístky ledového salátu si bez ostychu nasekat hrstku vlašských ořechů.

A opět problém, kolik že to těch porcí nebo množství bych měla během dne pochroupat? Je to stejné jako s ovocem a opět to není věru mnoho. Když se naučíte zařadit mezi přílohy obědů, večeří a svačin zeleninu, zjistíte, že zásoby zeleniny v lednici velmi rychle mizí, rychleji než jste byly zvyklé.

Svěžímu ovoci a zelenině třikrát hurá. A teď už zbývá najít ty vhodné farmářské trhy a vyrazit na nákup!