Myslíte si, že psát o pitném režimu v zimě je trochu, řekněme, padlé na hlavu? Vždyť to v létě se na vás valila jedna informace za druhou, abyste hodně pila! Jenže v zimě jste vystavena mnoha faktorům, které stejně jako v létě slunce a horko přispívají ke ztrátám tekutin z těla. Právě proto byste na dodržování pitného režimu neměla zapomínat ani v zimních měsících a už vůbec ne při sportovních radovánkách.

Jak a proč?

Podle nutriční terapeutky Věry Králové z bezplatné infolinky Flora by se pitný režim v chladných měsících roku neměl nijak odlišovat od toho, který se doporučuje pro letní období. „Většina lidí tráví v zimě hodně času ve vytápěných a klimatizovaných prostorách, kde se organizmus dehydratuje. A stejně působí na člověka i mrazivé povětří. Denně je proto dobré vypít alespoň dva až tři litry tekutin. Zatímco množství zůstává stejné, kvalita nápojů se s klesajícími venkovními teplotami mění. Namísto limonád s ledem přichází více ke slovu nápoje teplé, jež zrychlí prokrvení a organizmus se po návratu do tepla rychleji rozehřeje.“

Musíte si také uvědomit, jak nesmírně důležité jsou tekutiny pro správné fungování lidského organismu. Možná byste ani nevěřila, na co všechno mají vliv. Vezměme to popořádku. Tak za prvé, když budete pít, odstraníte pocit únavy, který často doprovází i bolest hlavy, a dostatečným zavodněním organismu podpoříte metabolismus, a tím pádem správný oběh krve, trávení a vyplavení toxinů z těla. Tekutiny mají i moc podpořit náš termoregulační systém, což oceníme hlavně při neustálém střídání prostředí. Chvíli jste v přetopené kanceláři či restauraci horské chaty, chvíli venku v mrazu. Pití je nezbytné i pro správné „promazání“ kloubů a vazů.


Věděla jste, že...

  • 60 % - vody odchází z těla prostřednictvím moči?
  • 20 % - se odpaří kůží?
  • 15 % - ztratí tělo dýcháním?
  • 5 % - vyloučí stolicí?

Zimní radovánky odplavují tekutiny

„Při sportování dochází často ke zvýšeným ztrátám tekutin, a to hlavně pocením, proto je pitný režim velice důležitý. Tekutiny bychom měli přijímat průběžně po malých dávkách a je třeba je doplňovat před, během i po výkonu. Záleží na délce a intenzitě pohybu,“ vysvětluje nutriční terapeutka Věra Králová. Maximálně po každé hodině, kterou jste tvrdě projezdila na sjezdovce, byste měla vypít dostatek tekutin. Ale pozor: ne více než jeden litr a rozhodně nepijte „na jeden zátah“. Mnohem lepší je vzít si s sebou na sjezdovku malou termosku nebo použít malý batoh s rezervoárem na tekutiny a vždy, když budete mít takzvaně sucho v hrdle, se trochu napít. A co do termosky nalít? Podle Věry Králové je nejvhodnějším nápojem voda, ale zařadit můžeme do pitného režimu také minerálky a vlažný čaj, který může být i slazený. „Typickými zimními nápoji by neměly být ty alkoholické. Svařené víno, grog nebo horký punč je dobré konzumovat jen omezeně, a pokud se člověk chystá vyjít na delší dobu do mrazu, neměl by alkohol pít vůbec. Ten sice v první chvíli po požití zahřeje, ale jelikož roztahuje cévy, je výdej tepla z organismu příliš velký.

Tepelné zásoby se tak v zimním povětří rychle vyčerpají a člověk snadno prochladne. Do pitného režimu se nepočítá černá káva ani silný černý čaj, protože ty namísto dodání tekutin organismus odvodňují a stahují sliznice. Slabý černý čaj je však možné pít bez větších omezení. Osvěžující je využít ruský zvyk a přidat do čaje citrón. V posledních letech se velké oblibě těší čaj zelený,“ dodává nutriční terapeutka.


Které jsou důležité?

Vápník (Ca) – je kromě stavebního materiálu kostí a zubů nezbytný pro regulaci srdeční činnosti a podílí se i na udržování svalového tonusu.
Hořčík (Mg) – je důležitý pro správnou činnost srdečního svalu a nervové soustavy.
Sodík (Na) – reguluje distribuci tělesných tekutin, ovšem nadměrný příjem sodíku může vést k nadměrnému nahromadění tekutin v těle a následným otokům a potížím s ledvinami.
Draslík (K) – uplatňuje se při svalové koncentraci a přenosu nervového vzruchu.
Fosfor (P) – ovlivňuje činnost mozku a nervů, kosterního a příčně pruhovaného svalstva i metabolismus všech hlavních živin.
V pramenitých a minerálních vodách se vyskytují i stopové prvky jako například železo (Fe) , zinek (Zn), jód (I), ale ty povětšinou získáváme z běžné potravy.


Dodejte tělu minerály

S pocením odchází z těla i velké množství potřebných minerálů, které je nutné doplnit. Pot obsahuje kromě vody blíže neurčené množství iontů jako jsou draslík, chlór, sodík a hořčík, přesné složení je u každého z nás individuální. Je tedy nutné je doplnit. Právě proto pijí vrcholoví sportovci iontové nápoje, které dodají tělu potřebné látky, a tím pádem i energii. Tyto důležité látky však podle odborných studií obsahují i minerálky. „Minerálky do pitného režimu v zimě, obzvláště pokud sportujeme, zařazovat můžeme. Běžně se doporučuje, aby minerálky tvořily zhruba 0,5 l z denního pitného režimu. Při zvýšeném pocení, ke kterému dochází i při zimním sportování a při kterém ztrácíme také minerální látky, jich můžeme vypít i více. Většinu minerálek je přitom vhodné střídat. Můžeme je i ředit vodou,“ doplňuje Věra Králová.

Minerály v nich obsažené jsou důležité pro funkci enzymů, které zase řídí důležité procesy odehrávající se v našem organismu. Jejich výčet je široký, ale za všechny jmenujme například správné fungování nervosvalového systému, správnou funkci ledvin nebo stavbu kostí. Přírodní minerální vody tak mohou sloužit jako doplňovači chybějících minerálů, zároveň dokáží osvěžit a nabít nás energií. Ideální voda by měla obsahovat 150 až 400 mg minerálů v jednom litru. „Minerálky v průběhu zátěže mohou obsahovat více sodíku, který se pocením ztrácí nejvíc, po výkonu jsou pak vhodné minerálky s obsahem draslíku, hořčíku a vápníku,“ upřesňuje nutriční terapeutka.

Jaká by měla být skladba pitného režimu

Tekutiny, které přijímáme, by měla tvořit z poloviny čistá pramenitá voda, ze čtvrtiny ředěné 100procentní džusy a nektary, které dodají tělu vitaminy, minerály, některé i vlákninu. Dvacet procent pitného režimu by měly tvořit neslazené ovocné a jiné čaje, díky kterým tělo doplní tekutiny. Zbylou část by měly tvořit přírodní minerální vody, ze kterých získáme potřebné minerální látky.