Nastartujte metabolismus cestou do práce!

Muž za počítačem

Petr (35 let, programátor) má rád jízdu na kole. Do práce však jezdí autem, protože by se během těch 10 km, které překonává, vždycky zpotil a to by při obchodních schůzkách nebyla zrovna dobrá vizitka. Jeho zaměstnavatel o sprše na pracovišti nikdy nepřemýšlel a tak každý den jezdí autem, což ho však vůbec netěší. Téměř pravidelně stojí v dopravní zácpě a proklíná ostatní řidiče, kteří se snaží jakoukoliv myškou přelstít pravidla provozu. Když se poprvé dočetl o elektrokole, hned mu bleskla hlavou myšlenka o pohodové cestě do práce bez námahy. Neváhal a elektrokolo pořídil. Nyní každý den jezdí do práce na kole (pokud neprší), nezpotí se a navíc kolony aut vždycky bez problému předjede. S kolem se totiž vejde všude a navíc je v práci za 30 minut, protažený a nezpocený. Organismus má nastartovaný, takže se celý den cítí lépe, protože už pro své tělo přeci jen něco málo udělal.

Ekonomicky i ekologicky

Jízda na elektrokole je v první řadě velice šetrná k životnímu prostředí. Ze statistického hlediska, je 60 % všech cest autem kratších než 7,5 Km. Elektrokola jsou ideální právě pro tyto krátké jízdy, protože spotřebují daleko méně energie než mopedy nebo auta. To má za následek méně výfukových plynů a hluku. Také zácpy a problémy s parkováním se rozplývají jako na obláčku čistého vzduchu. Elektrokola mohou být ovšem dražší než normální kola, díky baterii a motoru kvůli kterému fungují. Přesto by vás tato skutečnost neměla odradit od koupi vzhledem k výkonu a oblastech možného využití. Náklady na provoz a údržbu je třeba srovnávat s malým motocyklem nebo autem v městském provozu. A v tomto ohledu je elektrokolo mnohem levnější a šetrnější k životnímu prostředí, než cokoliv jiného.

Po úrazu se neomezujte a rehabilitujte!

Alena je aktivní maminka (40 let, 3 děti, na mateřské), která se řadí do party tzv. vášnivých bikerek. Odjakživa s partou kamarádek vyráží co víkend na dlouhé cyklotúry, které se až po narození dětí změnily na kratší příjemné výlety po okolí. Sem tam však holky vezmou kolo a dají si pořádně do těla. Před rokem však oblíbené cyklotoulky Aleně skončily, jelikož musela absolvovat těžkou operaci kolene. Pohyb na kole jako rehabilitační proces jí nebyl doktory odepřen, ale přeci jen se operovaná místa nesměla tolik namáhat a Alena se musela držet zpátky. Když v rodině viděli, jak Aleně výjezdy chybí, rozhodli se jí pořídit elektorkolo. Alena se po malých krůčcích zase dostala do kondice a nyní stačí ostatním do kopců a nikdo na ní už nemusí čekat. Na společné túry prostě vyráží s elektrokolem a ještě neprohrála žádnou vrcholovou prémii.

Zhubněte zdravě!

Viktorie (28 let, prodavačka) se celý život potácí se svou váhou. Není obézní, ale stále má pocit, že jí přebývají nějaká ta kila navíc. Pohyb jí nevadí, ale nemá ráda přeplněné posilovny, přísné diety a tvrdé cvičební plány. Má ráda přírodu a klid. Její přítel Tomáš už to nevydržel a na popud jejich stesků jí elektrokolo pořídil. Jízda na kole s pohonem Viktorii nadchla, protože se u ní prý moc nezadýchává. Navíc díky aktivitě v nízké tepové frekvenci zhubnula jedna radost. Ačkoliv šlo hubnutí pomaleji, nyní jí váha nekolísá a nestoupá prudce nahoru, jen proto, že přestala dodržovat striktní dietní pravidla. Na elektrokole jezdí pravidelně 2-3x do týdne kolem 30 km a cítí se konečně fit. Navíc má příjemného koníčka, který začíná bavit i jejího přítele, jež si díky sedavé práci v kanceláři, trochu pohybu cení.

Ve stáří jako když najdete!

Václav (63 let, ředitel stavební společnosti) kdysi býval v obrovské formě. Za mlada velmi aktivně sportoval, jezdíval i s přáteli na cyklistické amatérské závody a každou volnou chvilku strávil v sedle svého silničního kola. Pak přišla práce, rozjel vlastní podnik a na vyjížďky nebyl čas ani nálada. Po šedesátce však zjistil, že mu v životě něco chybí a že by se měl víc zaměřit sám na sebe. Protože už na tom nebyl fyzicky tak jako ve dvaceti, rozhodl se pro elektrokolo. A nelituje. Elektrokolo mu se svým elektropohonem šetří síly, když stoupá do nekonečných kopců a nezpůsobuje mu takovou fyzickou námahu jako kolo bez pohonu. Po vyjížďkách se cítí vysportovaný a konečně si užívá volný čas, tak jako ho léta zanedbával. Fyzička se také zlepšuje, i když po malých krůčcích a proto se cítí mezi ostatními sebejistě. Tvrdí, že mu elektrokolo tak trochu změnilo život.

Bezpečnost je základ

Důležitým faktorem při jízdě na kole je stabilita. Nejméně stabilní moment nastává při započetí jízdy. Elektrokolo dosáhne stabilní rychlosti, za které je ovládáno bezpečně, rychleji a s menší námahou než jak jsme zvyklí u klasického jízdního kola, a to i při rozjíždění do kopce. To zajistí větší bezpečnost a jízdní komfort i lidem, kteří jsou po úrazu nebo seniorům s horší motorikou.


Jak vybrat to správné elektrokolo radí Lukáš Bárta, zástupce české značky elektrokol Apache.

Při výběru elektrokola si nejdříve zodpovězte základní otázky:

  1. Za jakým účelem si elektrokolo pořizuju? Jako dopravní prostředek pro cesty do práce nebo pro cyklistické výlety s rodinou a přáteli?
  2. Kde budete na elektrokole jezdit? Po rovinách nebo v kopcovitém terénu?
  3. Jak často a jak daleko budete na elektrokole jezdit? Stačí Vám baterie s menší kapacitou pro dojezd 30 km, nebo budete absolvovat dlouhé výlety?
  4. Potřebujete elektrokolo se zvláštními vlastnostmi? Například skládací elektrokolo, které se vejde do kufru osobního automobilu nebo elektrokolo s rámem umožňující tzv. nízký nástup vhodný pro lidi s pohybovým omezením.
  5. A samozřejmě kolik peněz chcete do elektrokola investovat. Zda se spojíte se základním vybavením nebo si chcete dopřát větší pohodlí a kvalitu.


Široký sortiment různých typů elektrokol ve všech cenových relacích najdete na webu www.apache-elektrokola.cz nebo u některého z více než 150 prodejců, kteří vám ochotně pomohou s výběrem toho pravého elektrokola pro vás.




Co to je Elektrokolo?

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o motor a baterii, které vypomáhají při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Elektrokolo můžete uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka či akcelerátoru, ale pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h (např. při rozjíždění). Maximální rychlost elektrokola je 25 km/h (s asistencí motoru – při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na normálním kola). Když Vám dojde baterie, nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole šlapat jako na normálním jízdním kole bez jakéhokoliv odporu. Elektrokolo je pouze těžší

Pozor na „nelegální“ elektrokola

Použití elektrokola na veřejných komunikacích a cyklostezkách se řídí stejnými předpisy jako běžná jízdní kola za předpokladu, že elektrokolo odpovídá svojí konstrukcí a funkcemi evropské normě EPAC (Electronically Power Assisted Cycles). Mezi základní požadavky patří nutnost aktivace motoru šlapáním, jmenovitý výkon motoru do 250 W a maximální rychlost 25 km/h (s asistencí motoru – při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na normálním kola).

Někteří výrobci však prodávají elektrokola, která jsou pro použití na pozemních komunikacích nelegální (jedou sama bez šlapání nebo mají vyšší jmenovitý výkon motoru). Na takováto elektrokola je z hlediska dopravních předpisů pohlíženo jako na elektrické skútry a tudíž musí být vybavena poznávací značkou, mít homologaci a jezdec potřebuje řidičské oprávnění a také přilbu. Pokud vás prodejce o této skutečnosti informuje a je to uvedeno i v uživatelském manuálu, pak je odpovědnost za použití takového elektrokola na veřejných komunikacích pouze na vás.

Na první pohled „lepší“ funkce jsou však zavádějící. Větší výkon motoru = výrazně menší dojezd na jedno nabití baterie. Pokud se nechcete vůbec namáhat, stačí když budete volně točit nohama, čímž aktivujete motor, který pojede za vás. Navíc tento rotační pohyb nohou je velmi relaxační.




Jaký typ cyklisty jste vy?

MTB jezdec (i Cross)

Jezdíte rádi v náročnějším terénu, máte rádi lesní cesty, ale občas zajedete i na asfaltovou cestu do města. Cyklistika se stala vaším životním stylem. Pokud máte volnou chvilku, vyrážíte najet aspoň pár kilometrů někam do přírody. V nabídce www.apache-elektrokola.cz naleznete kola trekingová i horská. Jsou většinou vybavena trojpřevodníkem a přehazovačkou, všechny modely mají odpruženou vidlici, některé pak kotoučové brzdy.

City jezdec (i Cross)

Dáváte odjakživa přednost spíše jízdě po zpevněných komunikacích, ale někdy si troufnete i do lehčího terénu (nezpevněné lesní, polní cesty, cyklostezky). Kola z kategorie City jsou vybavena jednopřevodníkem a vícerychlostním nábojem nebo přehazovačkou. Všechny modely jsou vybaveny odrazkami, osvětlením, blatníky a nosičem. Některé modely mají rám s nízkým nástupem určený pro lidi s pohybovým omezením. Na výběr máte mezi dámskými a pánskými verzemi s velikostmi kol 26“ nebo 28“. Více na www.apache-elektrokola.cz.

Milovník skládaček

Skládací elektrokolo je vhodné pro ty, kteří ho chtějí převážet v autě, MHD nebo výtahem a ideální jsou také do karavanu nebo na loď. „Složené elektrokolo je velice skladné i v bytě. Tato elektrokola mají velikost kol 20“. Jezdit na něm můžete ve městě i v lehkém terénu,“ říká Lukáš Bárta zástupce české značky Apache, která je jedním z největších výrobců elektrokol v ČR..



Více na www.apache-elektrokola.cz a FB profilu  facebook.com/A­pacheElektroko­la