Vězte, že běhat po setmění může být nejen příjemnou relaxací, ale i malým dobrodružstvím. Po celodenním shonu a stresu v práci je nejlepší vyběhnout do přírody. Obzvlášť před spaním je běhání prospěšné pro následné usínání. Není nic lepšího než unavené tělo pohybem. Při pozdním běhání také málokdy narazíte na davy lidí, a tak si můžete přírodu užívat téměř sami. Ovšem pozor! Při běhání ve tmě nejde o trhání rekordů a vyplácí se ostražitost a dodržování bezpečnosti.

Kvalitní oblečení

Při pozdním běhání noste na sobě dostatečný počet tenkých vrstev, se západem slunce je zpravidla spojen jev ochlazení vzduchu. I když vybíháte za zářivého odpoledne, v cílové rovince vám klidně mohou drkotat zuby. Funkční prádlo pak spolehlivě odvede od vašeho těla pot, který vás po setmění začne chladit víc, než by bylo vhodné. Kvalitní boty jsou samozřejmostí - ať je světlo, nebo tma. Ani brýle nejsou zbytečností. Čiré sklo ve sportovních obroučkách vás uchrání jak před hmyzem, tak před větvičkami.

Bez čelovky ani ránu

Můžete být sebevětší romantik a milovník temnoty, ale bez čelovky byste se do večerního běhu neměli vůbec pouštět. Nejen že potřebujete vidět na cestu, ale zejména při běhání na silnici musíte být vidět. Kvalitní čelovka, dobře umístěná odrazka a reflexní oblečení vám v tomto případě opravdu mohou zachránit život. „Neosvětlený běžec na frekventované silnici, to je téměř sebevražda,“ potvrzuje Jakub Steiner, rekreační běžec a zástupce společnosti Ledlenser, vyrábějící čelovky, a dodává: „V tomto případě se opravdu nevyplácí šetřit a kupovat levné nekvalitní výrobky, nebo napodobeniny. Osobně bych nesáhl po ničem, co na sobě nemá nálepku „100% original“. Na trhu je v současné době velké množství kvalitních čelovek, které dobře sedí na hlavě, jsou lehké a pohodlné, mají baterii s dlouhou výdrží a jsou kvalitně zpracované, tudíž nehrozí, že mi za první zatáčkou čelovka zabliká a zhasne.“

Běhejte, kde to znáte

Můžete mít na hlavě sebesilnější čelovku, ale počítejte s tím, že nikdy to nebude jako ve dne. Tomuto faktu přizpůsobte i svoji trať. Je lepší běžet někde, kde to alespoň trochu znáte, než se pouštět do neznámých hvozdů plných roklin, kamenů a pařezů. Vy i vaše kotníky rozhodně oceníte, když alespoň pro začátek vyberete dobře známý a pokud možno rovný terén. Není ostuda zvolit pro noční výpravy i atletický ovál, kde vám zpravidla tolik karambolů nehrozí (ale raději se včas přesvědčte, že před vámi na ovále neprobíhal trénink na sto metrů překážek). Omezeným smyslům přizpůsobte i tempo. Tma by sice neměla vaše běhání zastavit, ale aspoň trošku přibrzdit byste měli. Na překážku zareagujete pružněji v případě, že nejste v plném sprintu.

Pepřák není ostuda

Tma je hezká věc, ale to, že se v ní dá schovat, lze i velmi dobře zneužít. A to, že se vám do hlavy vkrádají obavy z možného přepadení, je zcela na místě. A je jedno, jestli jste křehká atletka na potemnělém sídlišti, nebo stokilový judista uprostřed lesa. Ne vždy totiž máte jistotu, že utečete. Pepřový sprej nám může pomoct v konfliktech s lidskými, ale i čtyřnohými divočáky.

Mobil není jen přítěž

Ano, chcete si vyčistit hlavu a netoužíte po tom, aby vás někdo v blaženém tichu otravoval telefonáty. Ale na to stačí vypnout zvonění. Mobil doma nenechávejte, obzvláště když běžíte po nové trase. Mobilní operátor společně s GPS vám prokážou cenné služby v případě, že trochu sejdete z cesty (a že to v noci nemusí být zas až takový problém), ale také, nedejbože, v případě tísňového volání. Mobil ocení atleti i sváteční běžci. Neustále zdokonalované aplikace vám přesně propočítají tep, trasu i spálené kalorie.

www.ledlenser.cz