VZPOMÍNKY NAD ZLATO
Faktem zůstává, že kolo se stalo součástí našeho života, volného času, a nástrojem pro psychickou relaxaci, fyzický trénink a společenskou záležitostí. Dávno patří historii doba, kdy cyklistek bylo jak šafránu, popř. kolo pro ně bylo spíše dopravním prostředkem, a ne zdrojem endorfínu, tréninkovým prostředkem a dobrým kamarádem. Doba, kdy chyběly dámské geometrie kola, velikosti a atraktivní design. Dnes je situace jiná. Výběr je opravdu pestrý, a jak si vybereme, záleží jen na nás. Ale pozor! Až vám bude prodejce pět ódy na určitý model, nevěřte mu vše. Neexistuje totiž ideální materiál, komponentáž. Je třeba reálný úsudek a dobrá rada zkušeného.
BUĎ A NEBO…
Co žena, to názor. Ani v tomto případě nelze jednoznačně doporučit a vychvalovat jedno či druhé. Podívejme se tedy, co je možné od horského a silničního kola očekávat:
KOLO NA SILNICI
Ze sedla silničky svět ubíhá dynamicky, rychle, svižně. Celé této
skutečnosti také odpovídá samotná konstrukce a převodový systém. Úzké
ráfky a tenké gumy zajišťují minimální valivý odpor, uchopení
řídítek vás vede k aerodynamickému posedu. Nelze opomenout ani fakt, že je
méně stabilní, rám je také tuhý a každou nerovnost jezdkyně pocítí. Na
silničním kole rozhodně nehledejte žádné lehké nebo superlehké převody,
které můžete využít na horském kole nebo trekkingovém kole.
Silniční kolo je lehké a ideální na hladké asfaltové povrchy a těžko s
ním budete jezdit mimo pevné cesty. Dopororučujeme ho především pro ty z
vás , které se chtějí věnovat jízdě na kole opravdu intenzivně, spíše
sportovně. Smyslem je spíše soutěžení, zdolání tratě a případný
trénink.
PRO
DYNAMICKÁ, SVIŽNÁ JÍZDA
NÍZKÁ HMOTNOST KOLA
ELEGANTNÍ VZHLED
PROTI
JEDNOSTRANNÉ POUŽITÍ (S OHLEDEM K TERÉNU)
KOLO DO TERÉNU
Horské kolo je dnes v Česku velmi populárním a nejpočetněji zastoupeným typem kola. Horské kolo není moc dlouho na světě, vyvinulo se v druhé půli 70. let v USA. Jeho hlavní předností je, že hodně vydrží a projede všude. Během krátké doby si získalo mnoho příznivců po celém světě. I já osobně patřím mezi vyznavačky jízdy v pěkném terénu, i když je pravdou, že svezení na silničním speciálu má něco do sebe.
ÚNIK ZA HRANICE VŠEDNÍCH DNŮ
Právě v dnešním hektickém světě je možnost toulat se lesní pěšinou, naprosto ideálním řešením. Vybrat pěkné místo, vhodný terén, vydat se přes kořeny, po srázech a úzkých pěšinách prostě nemá chybu. Podtrženo sečteno, je vidět, že horské kolo je právem velmi oblíbeným strojem mezi dvoukolími miláčky.
MŮŽETE SI S NÍM DOVOLOVAT
Horské kolo má průměr kol 26 palců (výjimečně 29). Silné ráfky a většinou pláště, které zaručují stabilitu, naprosto odlišnou geometrii rámu, která umožňuje bikerce kolo lehce ovládat. Řídítka jsou širší, rovná či křidélkově tvarovaná, brzdy a páčky či rukojeti na přehazování se snadno ovládají. Převody s velkým rozpětím umožňují jet rychle po rovině a zároveň zdolat prudké stoupání. Samozřejmou výbavou je dnes přední odpružená vidlice, která zvyšuje pohodlí jízdy v terénu, případně coloodpružené kolo.
PRO
JÍZDA NA BIKU VE VOLNÉ PŘÍRODĚ JE BÁJEČNÝ RELAX
ZÍSKÁVÁTE POCIT SVOBODY, ÚNAVY, CHUŤ NA DOBRÉ JÍDLO A PODOBNĚ
MŮŽETE SKORO KDYKOLIV
JE SPOLEČENSKÝM NÁSTROJEM – VÝLETY MOHOU BÝT CESTOU KE SPOLEČNÝM
ZÁŽITKŮM S PARTNEREM ČI PŘÁTELI
PROTI
DLOUHÉ HODINY STRÁVENÉ NA KOLE MOHOU ZPŮSOBIT GYNEKOLOGICKÉ OBTÍŽE
PŘI OTŘESECH MŮŽE DOCHÁZET K NEPŘÍJEMNÝM BOLESTEM ZAD
PŘI JÍZDĚ NA SILNICI PLÁŠTĚ VYTVÁŘEJÍ VELKÝ ODPOR
Slovníček pojmů
Žiletka – silniční kolo nebo také jezdkyně na
silničním kole
Švih – kratší, obvykle tréninková vyjížďka v
ostřejším tempu
Vydupat kopec – vyjet kopec ve svižném tempu
Hlaďák – stav vyčerpání, jež je způsobený
nedostatečným doplňováním energie
Bidon – cyklistická láhev
Hardtail – často používaný název pro bike s pevným
rámem, ne „celoodpružený” bike
Vakel – jednoduše vůle. vakel se často vyskytuje např. na
odpružených vidlicích, kde se díky opotřebení deformují komponenty
vidlice v řádech milimetrů a pak na sebe nedoléhají přesně a vzniká
vůle
U-brake – ráfkové čelisťové brzdy vycházející z
klasických silničních brzd
V-brake – brzdy s dlouhými oddělenými rameny. ovládací
lanko je vedeno přes pravou čelist do levé. dosahují lepšího,
rovnoměrnějšího přítlaku a vyšší účinnosti
Emtébéčko – horské kolo, bike
Marcoška – odpružená vidlice značky marzocchi
Tepák – měřič tepové frekvence používaný na
trénink
Piánko – konstatování pro uklidnění jízdy pro bikery,
prostě pojede se volnějším tempem"