VYBÍRÁME RÁM

Anatomie ženského těla je velmi specifická, proto většina výrobců na tuto skutečnost zareagovala a vyrábí speciální řady „lady“, kdy je geometrie dámského rámu optimalizována pro ženskou postavu. Délka rámu je kratší a hlava rámu vyšší. Žena má oproti muži delší nohy a kratší tělo – proč by tedy ženy měly být nataženy na pánských rámech a neměly si dopřát přirozenou polohu, která jim umožní užívat si radost z cyklistického pohybu? Proto doporučujeme vybírat, zjednodušeně řečeno, dámské rámy většinou kratší geometrie, kdy vzdálenost od sedla k řídítkům umožňuje vzpřímenější posez. Ale pozor, nic se nemá přehánět – abyste potom na kole neseděla jako „paní radová“.

NA CO SI DÁT POZOR:

Rámy dámských horských kol mohou mít dvě provedení: u sportovnějších modelů je použita klasická varianta rámu se zkrácenou délkou horní rámové trubky, která může být pro větší pohodlí jezdkyně ještě prohnuta směrem dolů, nebo varianta s dámským sníženým rámem, kdy se horní rámová trubka napojuje v polovině délky sedlové rámové trubky. Toto řešení je dnes ojedinělé.

ZDE JE DALŠÍ MOŽNOST VOLBY:

HARDTAIL

Kolo, jehož rám je vhodný pro jízdu krajinou v nenáročném terénu. Jednoduše: klasické horské kolo s pevným rámem a pevnou či odpruženou přední vidlicí. Většina rámů bývá vyrobena z různých variant duralu, ve vyšší třídě se začínají prosazovat karbonové zadní stavby, případně celé konstrukce, u dražších modelů se můžeme setkat i s titanem či ocelovými slitinami. Tuto variantu doporučujeme především jezdkyním, které mají rády sportovní, dynamickou jízdu, případně uvažují o závodění. Současně je nutné podotknout, že pro delší vyjížďky v členitém terénu je full (celoodpružené kolo) komfortnější.

Výška rámu Správná velikost rámu je do značné míry individuální a je ovlivněna nejen tělesnými proporcemi. Výrobci doporučují mít mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou cca 5 cm místa. Samozřejmě jinak to je v případě, že se jedná o rám s výrazným slopingem nebo o klasickou dámskou variantu – zkosené horní rámové trubky.

Délka rámu Odpovídá stylu jízdy, takže pro sportovní jezdkyně, hltačky kilometrů, je vhodný odlišný posez než pro ženu turistku. Je třeba mít na paměti, že vzpřímený a zprvu pohodlný „turistický posez“ občas vede k problémům s bederní páteří. Čím jsou záda cyklistky více v horizontální poloze, tím lépe absorbují nárazy, absorbují je lépe než záda s posezem vzpřímenějším.

délka rámu – musí být tak dlouhý, aby předloktí s nataženými prsty dosáhlo od špičky sedla cca do poloviny představce

délka posezu – pro snazší ovladatelnost doporučujeme spíše kratší, lze ji regulovat představcem

FULL – CELOODPRUŽENÉ KOLO

Jedná se o rám, který se takzvaně houpe a je schopen kopírovat nerovnosti terénu. Mechanismus celé zadní stavby má mnoho variant řešení systému – přepákování, uložení tlumičů apod. Vybrat to nejvhodnější je opravdu těžké, jednotlivé systémy mezi sebou soutěží v hmotnosti, jednoduchosti údržby, efektivitě přenosu energie šlapání či charakteristice tlumení a pružení. (Zde doporučujeme odbornou konzultaci.) Současně zmiňme ještě jedno řešení, tzv. softail, kdy zadní pružení mnohdy představuje jen pár centimetrů zdvihu a využívá se tlumič ve spojení s pružností materiálu zadní vidlice. Takže jste-li milovnicí náročných terénu, trailů, full je správná volba.

Ty, které holdují královně cyklistiky, mají na výběr obrovskou škálu modelů. Ceny dobrých kol začínají zhruba na dvaceti tisících korun a postupují až k několika stům tisícům. I zde platí, vybírejte z dámských rámů, kdy je geometrie uzpůsobena ženskému tělu. Právě u silničního posezu tuto skutečnost oceníte. Není nic horšího, než když cítíte, jak vám tuhne předloktí, bolí vás záda a vy nevíte, jak byste se na kolo měla poskládat. U většiny duralových rámů už nalezneme karbonové zadní stavby, vidlice z uhlíkových vláken bývá samozřejmostí. Silniční kolo doporučujeme ženám, které mají rády rychlost, živost, dynamiku, případně mají závodní ambice, protože toto kolo je ideálním tréninkovým nástrojem.

U FULLU VŠAK POČÍTEJTE S O NĚCO VĚTŠÍ VAHOU NEŽ U HARDTAILU A TAKÉ S VYŠŠÍ POŘIZOVACÍ CENOU (POKUD SE BUDETE CHTÍT POHYBOVAT VE STEJNÉ KATEGORII RÁMŮ).

FAKT JE, ŽE I U ŽEN ROSTE OBLIBA SILNIČNÍ CYKLISTIKY, U NÁS JE TO ALE KVŮLI NEKVALITNÍM SILNICÍM A HLAVNĚ ÚROVNI NAŠICH ŘIDIČŮ NEBEZPEČNÁ ZÁLEŽITOST.

CO ŽENA, TO NÁZOR:

Petra: „Je to těžké, vlastním hardtail, na kterém se mi velmi dobře jezdí, ale uvažuju o koupi celoodpruženého kola, jelikož při delší vyjížďce pociťuju nepříjemnou bolest zad.“

Jitka: „Mojí láskou je silnička, takže doporučuju pořízení silničního kola. Mimochodem, žen silničářek je málo a pěkných mužů, kteří tomuto sportu holdují, mnoho :-).“

Pavla: „Jsem zastáncem komfortu, takže preferuju fulla. Je to opravdu příjemný pocit, když terénní nerovnosti vykrývá zadní stavba.“




VYBÍRÁME SEDLO

Jistě ten pocit znáte: usednete-li po delší době na kolo, při první delší vyjížďce se dostaví známá bolest, tlaky na intimní a hýžďové partie. Máme dvě dobré rady: vyberte si sedlo, které vám bude vyhovovat, a sedací partie je třeba „obolet“. Ale zpět k samotnému výběru sedla, který je velmi důležitý. Vybírejte pouze z dámských sedel, jelikož rozdíly v ergonomii pánských a dámských sedel jsou dány mnoha faktory. Připravili jsme pro vás několik rad, co byste při koupi sedla neměly opomenout a jak se orientovat.
Nevhodné sedlo může při jízdě způsobovat nepříjemnou bolest a přinášet gynekologické problémy. Mnohé z nás to ví, nebo to dokonce pocítily na vlastní kůži. Vyrobit dobré dámské sedlo není jen tak, a proto většina výrobců začala spolupracovat s odborníky. Zohlednili skutečnost, že ženská anatomie je zcela jiná než mužská, a vyrábějí sedla odlišná, která to berou v potaz.

Není to vždy tak
Například šířka, tvar a krojení sedla jsou u některých značek řešeny promyšleně a na sedle se dobře sedí. Bohužel, někteří výrobci tuto potřebu berou na lehkou váhu. Pak dochází k nepříjemnému pocitu při šlapání. Vezmeme-li dámskou anatomii – širší pánev či v horní části širší stehna –, dochází pak kupříkladu k protivnému tření a jízda se na delší trase stává nepříjemnou.

Vyzkoušejte proto nejen to, zda se vám pohodlně sedí, ale také, jestli můžete volně šlapat, aniž by vás sedlo jakkoli omezovalo.
Sedlo má být vodorovně! (Přesto je potřeba říci, že když ne naprosto vodorovně, tak spíše mírně skloněné dolů. Vždy je ale nutné zohlednit typ, měkkost a profil sedla a vaše potřeby.)

NA CO SI DÁT POZOR:

tvar sedla – měl by být v zadní části rozšířený, odlehčí, zmenší tlak, posez je komfortní a na sedle lze pohodlně absolvovat celodenní vyjížďky

krojení sedla – musí být dostatečné, aby se vám pohodlně a plynule šlapalo a stehna se netřela

délka sedla – mělo by být dostatečně dlouhé, aby umožnilo posouvat těžiště v jeho zadní části

tělo (střední část sedla) – měla by být nejlépe zcela rovná a plochá, sedlo pak netlačí do inkriminovaných partií

výřez uprostřed sedla – je velmi individuální, jedni jej chválí, druzí zatracují; je nutná vlastní zkušenost

materiál

výplň, svršek, výztuhy – gel je výborný, výrazně přidá na pohodlí a jízdním komfortu sedla, důležitý je rovněž materiál, ze kterého je vyroben svršek

značka sedla – zaměřte se na renomované značky, investice se většinou vyplatí

váha sedla – pro ty, které chtějí ladit celkovou váhu svého kola

CO ŽENA, TO NÁZOR:

Petra: „Sedlo, to je vždycky problém. Většina dámských sedel mi přijde moc měkká. Člověk se do nich při delší jízdě zaboří, což vede k nedokrvování pánevní oblasti. Zdravé pohodlí neznamená maximální měkkost!“

Jitka: „Tvar sedla a jeho krojení, to je boj. Řídím se heslem, že sedlo musí padnout. Vybírám důkladně.“

Pavla: „Tenhle problém už neřeším. Tedy od té doby, co jsem si pořídila sedlo s otvorem uprostřed, který ulevuje citlivým partiím. Nedám na něj dopustit. Děravé sedlo je fakt super, alespoň pro mě.“




VYBÍRÁME PEDÁLY

Nášlapné pedály – ano, či ne? To je věčné dilema mnohých žen, které s cyklistikou začínají. Přitom když je jednou zkusíte a neodradí vás případné počáteční pády, už nebudete chtít jiné. Opravdu. Ačkoliv by člověk čekal, že jízda s „nášlapy“ bude fyzicky náročnější, je tomu naopak. Uvidíte, že se vám změní i styl šlapání. Bude lehčí, s dynamikou. Nohy zasazené v pedálech perfektně kmitají a opisují kruh, nikoliv jakýsi obdélník nebo čtverec, jak je tomu s obyčejnými pedály.

Budete mít větší kontrolu nad kolem a zvýší se vám celková schopnost ho ovládat.

Technické minimum

Speciální „kufr“, který je v pedálu, kotví špičku boty a propojuje ji s pedálem. Díky tomuto spojení se noha opírá o pedál jen velmi malou plochou, je s ním však pevně spojena. Právě toto spojení pedálu a tretry umožňuje efektivněji přenášet sílu, kterou vyvíjíte šlapáním.

Nášlapné pedály poskytují možnost, aby cyklistka zabírala nohou nejen při pohybu dolů, ale i při pohybu nahoru. Právě tento jev umožňuje vyvinout vyšší rychlost při menší námaze.

CO ŽENA, TO NÁZOR:

Petra: „Jednoznačně, nášlapné pedály. Začátky sice byly krušné a proběhlo několik pádů, ale stálo to za to. Komfort, který při šlapání pociťuju, je prima.“

Jitka: „Určitě nášlapy, současně doporučuju tretry s tvrdší podrážkou. Pak je to teprve to pravé.“

Pavla: „Nechci znít jako konzervativec, ale jezdím v klasických botách a je mi to příjemné. Mohu kdykoliv sesednout z kola a například se projít.“


BIDON, NEBO CAMELBAK?

Černá, nebo bílá?

Batoh, nebo jen bidon? Možná vás tato myšlenka nikdy nenapadla, ale pro některé cyklistky se jedná o věčné dilema. Někdy máte chuť vyrazit nalehko, nemít batoh na zádech. Jenže se ptáte: bude mi obsah lahve stačit, kam dát nezbytné maličkosti? Fakt je, že na obou variantách něco je. Dle mého názoru představuje možnost kdykoliv odložit přebytečný či náhradní kus cyklistického svršku příjemný komfort i za předpokladu, že budu mít na zádech malou přítěž.

Ale není to jen tak
Anatomicky tvarovaná záda, komfort, žádné zbytečné vyčnívání nad záda jezdce a tak dále. Pokud však cyklistický batoh dobře nesedí, ramenní popruhy tlačí a záda se nám pekelně potí, není to ono. Vše se vyvíjí a ani výrobci batohů neusnuli na vavřínech. Vylepšují používané materiály, inovují tvary i zádové systémy většiny batohů. Další příjemnou skutečností je, že konstruktéři myslí na ženy nejen při volbě barev či designu, ale především zohledněním odlišné anatomie ženského těla, jiných potřeb a nároků, které cyklistky mají. Nad správný výběr není, musíte ale vzít v potaz mnoho faktorů.

NA CO SI DÁT POZOR:

Cyklistický batoh:

dobře sedí na zádech

ramenní popruhy neškrtí

naše záda se příliš nepotí a mají možnost dýchat

disponuje systémem kapes, který nám vyhovuje – co do počtu a velikosti

umožňuje snadnou manipulaci s rezervoárem

má drobné praktické detaily: reflexní plochy, odnímatelný bederní pás

Rezervoár na vodu:

je jednoduše omyvatelný

hadička se dá samostatně odejmout (z rezervoáru) díky rychlospojce

konstrukce náustku umožňuje snadné pití

CO ŽENA, TO NÁZOR:

Petra: „Preferuju batoh, jelikož je pro mne příjemné, že si do něj mohu v průběhu vyjížďky cokoliv odložit.“

Jitka: „Mám to tak na hranici, pokud jdu na bike, vezmu si camelbak, ale spíš proto, že mě nebaví doplňovat si bidon. Na silničku samozřejmě vozím jen cyklistickou lahev a potřebné věci dám do kapes u dresu.“

Pavla: „Nejraději jezdím nalehko, prostě žádné zbytečné věci na záda. Mám pod sedlem malou brašničku, kde se věci jako duše nebo mobil dobře schovají.“





ROZHODNĚ NECHCI NÁS, ŽENSKÉ POHLAVÍ URAZIT, ALE Z VLASTNÍ ZKUŠENOSTI VÍME, ŽE PŘEDEVŠÍM ŽENY MAJÍ PROBLÉMY SE ZÁKLADNÍ TECHNIKOU JÍZDY. JEDNÍM Z FAKTORŮ, KTERÝ SE NA TÉTO SKUTEČNOSTI PODEPISUJE, JE PRÁVĚ SEDLO A JEHO NASTAVENÍ.

NÁŠLAPNÉ PEDÁLY POSKYTUJÍ MOŽNOST, ABY CYKLISTKA ZABÍRALA NOHOU NEJEN PŘI POHYBU DOLŮ, ALE I PŘI POHYBU NAHORU. PRÁVĚ TENTO JEV UMOŽŇUJE VYVINOUT VYŠŠÍ RYCHLOST PŘI MENŠÍ NÁMAZE.