VYBÍRÁME RÁM
Anatomie ženského těla je velmi specifická, proto většina výrobců na tuto skutečnost zareagovala a vyrábí speciální řady „lady“, kdy je geometrie dámského rámu optimalizována pro ženskou postavu. Délka rámu je kratší a hlava rámu vyšší. Žena má oproti muži delší nohy a kratší tělo – proč by tedy ženy měly být nataženy na pánských rámech a neměly si dopřát přirozenou polohu, která jim umožní užívat si radost z cyklistického pohybu? Proto doporučujeme vybírat, zjednodušeně řečeno, dámské rámy většinou kratší geometrie, kdy vzdálenost od sedla k řídítkům umožňuje vzpřímenější posez. Ale pozor, nic se nemá přehánět – abyste potom na kole neseděla jako „paní radová“.
NA CO SI DÁT POZOR:
Rámy dámských horských kol mohou mít dvě
provedení: u sportovnějších modelů je použita klasická varianta rámu se
zkrácenou délkou horní rámové trubky, která může být pro větší
pohodlí jezdkyně ještě prohnuta směrem dolů, nebo varianta s dámským
sníženým rámem, kdy se horní rámová trubka napojuje v polovině délky
sedlové rámové trubky. Toto řešení je dnes ojedinělé.
ZDE JE DALŠÍ MOŽNOST VOLBY:
HARDTAIL
Kolo, jehož rám je vhodný pro jízdu krajinou v nenáročném terénu. Jednoduše: klasické horské kolo s pevným rámem a pevnou či odpruženou přední vidlicí. Většina rámů bývá vyrobena z různých variant duralu, ve vyšší třídě se začínají prosazovat karbonové zadní stavby, případně celé konstrukce, u dražších modelů se můžeme setkat i s titanem či ocelovými slitinami. Tuto variantu doporučujeme především jezdkyním, které mají rády sportovní, dynamickou jízdu, případně uvažují o závodění. Současně je nutné podotknout, že pro delší vyjížďky v členitém terénu je full (celoodpružené kolo) komfortnější.
Výška rámu Správná velikost rámu je do značné míry individuální a je ovlivněna nejen tělesnými proporcemi. Výrobci doporučují mít mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou cca 5 cm místa. Samozřejmě jinak to je v případě, že se jedná o rám s výrazným slopingem nebo o klasickou dámskou variantu – zkosené horní rámové trubky.
Délka rámu Odpovídá stylu jízdy,
takže pro sportovní jezdkyně, hltačky kilometrů, je vhodný odlišný posez
než pro ženu turistku. Je třeba mít na paměti, že vzpřímený a zprvu
pohodlný „turistický posez“ občas vede k problémům s bederní
páteří. Čím jsou záda cyklistky více v horizontální poloze, tím lépe
absorbují nárazy, absorbují je lépe než záda s posezem
vzpřímenějším.
délka rámu – musí být tak dlouhý, aby předloktí s nataženými prsty dosáhlo od špičky sedla cca do poloviny představce
délka posezu – pro snazší ovladatelnost doporučujeme spíše kratší, lze ji regulovat představcem
FULL – CELOODPRUŽENÉ KOLO
Jedná se o rám, který se takzvaně houpe a je schopen kopírovat nerovnosti terénu. Mechanismus celé zadní stavby má mnoho variant řešení systému – přepákování, uložení tlumičů apod. Vybrat to nejvhodnější je opravdu těžké, jednotlivé systémy mezi sebou soutěží v hmotnosti, jednoduchosti údržby, efektivitě přenosu energie šlapání či charakteristice tlumení a pružení. (Zde doporučujeme odbornou konzultaci.) Současně zmiňme ještě jedno řešení, tzv. softail, kdy zadní pružení mnohdy představuje jen pár centimetrů zdvihu a využívá se tlumič ve spojení s pružností materiálu zadní vidlice. Takže jste-li milovnicí náročných terénu, trailů, full je správná volba.
Ty, které holdují královně cyklistiky, mají na
výběr obrovskou škálu modelů. Ceny dobrých kol začínají zhruba na
dvaceti tisících korun a postupují až k několika stům tisícům. I zde
platí, vybírejte z dámských rámů, kdy je geometrie uzpůsobena ženskému
tělu. Právě u silničního posezu tuto skutečnost oceníte. Není nic
horšího, než když cítíte, jak vám tuhne předloktí, bolí vás záda a
vy nevíte, jak byste se na kolo měla poskládat. U většiny duralových
rámů už nalezneme karbonové zadní stavby, vidlice z uhlíkových vláken
bývá samozřejmostí. Silniční kolo doporučujeme ženám, které mají
rády rychlost, živost, dynamiku, případně mají závodní ambice, protože
toto kolo je ideálním tréninkovým nástrojem.
U FULLU VŠAK POČÍTEJTE S O NĚCO VĚTŠÍ VAHOU NEŽ U HARDTAILU A TAKÉ S VYŠŠÍ POŘIZOVACÍ CENOU (POKUD SE BUDETE CHTÍT POHYBOVAT VE STEJNÉ KATEGORII RÁMŮ).
FAKT JE, ŽE I U ŽEN ROSTE OBLIBA SILNIČNÍ CYKLISTIKY, U NÁS JE TO ALE KVŮLI NEKVALITNÍM SILNICÍM A HLAVNĚ ÚROVNI NAŠICH ŘIDIČŮ NEBEZPEČNÁ ZÁLEŽITOST.
CO ŽENA, TO NÁZOR:
Petra: „Je to těžké, vlastním hardtail, na kterém se mi velmi dobře jezdí, ale uvažuju o koupi celoodpruženého kola, jelikož při delší vyjížďce pociťuju nepříjemnou bolest zad.“
Jitka: „Mojí láskou je silnička, takže doporučuju
pořízení silničního kola. Mimochodem, žen silničářek je málo a
pěkných mužů, kteří tomuto sportu holdují, mnoho .“
Pavla: „Jsem zastáncem komfortu, takže preferuju fulla. Je to opravdu příjemný pocit, když terénní nerovnosti vykrývá zadní stavba.“

VYBÍRÁME SEDLO
Jistě ten pocit znáte: usednete-li po delší době na kolo, při první
delší vyjížďce se dostaví známá bolest, tlaky na intimní a hýžďové
partie. Máme dvě dobré rady: vyberte si sedlo, které vám bude vyhovovat, a
sedací partie je třeba „obolet“. Ale zpět k samotnému výběru sedla,
který je velmi důležitý. Vybírejte pouze z dámských sedel, jelikož rozdíly v
ergonomii pánských a dámských sedel jsou dány mnoha faktory. Připravili
jsme pro vás několik rad, co byste při koupi sedla neměly opomenout a jak se
orientovat.
Nevhodné sedlo může při jízdě způsobovat nepříjemnou bolest a
přinášet gynekologické problémy. Mnohé z nás to ví, nebo to dokonce
pocítily na vlastní kůži. Vyrobit dobré dámské sedlo není jen tak, a
proto většina výrobců začala spolupracovat s odborníky. Zohlednili
skutečnost, že ženská anatomie je zcela jiná než mužská, a vyrábějí
sedla odlišná, která to berou v potaz.
Není to vždy tak
Například šířka, tvar a krojení sedla jsou u některých značek řešeny
promyšleně a na sedle se dobře sedí. Bohužel, někteří výrobci tuto
potřebu berou na lehkou váhu. Pak dochází k nepříjemnému pocitu při
šlapání. Vezmeme-li dámskou anatomii – širší pánev či v horní
části širší stehna –, dochází pak kupříkladu k protivnému tření a
jízda se na delší trase stává nepříjemnou.
Vyzkoušejte proto nejen to, zda se vám pohodlně
sedí, ale také, jestli můžete volně šlapat, aniž by vás sedlo jakkoli
omezovalo.
Sedlo má být vodorovně! (Přesto je potřeba říci, že když ne naprosto
vodorovně, tak spíše mírně skloněné dolů. Vždy je ale nutné zohlednit
typ, měkkost a profil sedla a vaše potřeby.)
NA CO SI DÁT POZOR:
tvar sedla – měl by být v zadní části rozšířený, odlehčí, zmenší tlak, posez je komfortní a na sedle lze pohodlně absolvovat celodenní vyjížďky
krojení sedla – musí být dostatečné, aby se vám pohodlně a plynule šlapalo a stehna se netřela
délka sedla – mělo by být dostatečně dlouhé, aby umožnilo posouvat těžiště v jeho zadní části
tělo (střední část sedla) – měla by být nejlépe zcela rovná a plochá, sedlo pak netlačí do inkriminovaných partií
výřez uprostřed sedla – je velmi individuální, jedni jej chválí, druzí zatracují; je nutná vlastní zkušenost
materiál
výplň, svršek, výztuhy – gel je výborný, výrazně přidá na pohodlí a jízdním komfortu sedla, důležitý je rovněž materiál, ze kterého je vyroben svršek
značka sedla – zaměřte se na renomované značky, investice se většinou vyplatí
váha sedla – pro ty, které chtějí ladit celkovou váhu svého kola
CO ŽENA, TO NÁZOR:
Petra: „Sedlo, to je vždycky problém. Většina dámských sedel mi přijde moc měkká. Člověk se do nich při delší jízdě zaboří, což vede k nedokrvování pánevní oblasti. Zdravé pohodlí neznamená maximální měkkost!“
Jitka: „Tvar sedla a jeho krojení, to je boj. Řídím se heslem, že sedlo musí padnout. Vybírám důkladně.“
Pavla: „Tenhle problém už neřeším. Tedy od té doby, co jsem si pořídila sedlo s otvorem uprostřed, který ulevuje citlivým partiím. Nedám na něj dopustit. Děravé sedlo je fakt super, alespoň pro mě.“
VYBÍRÁME PEDÁLY
Nášlapné pedály – ano, či ne?
To je věčné dilema mnohých žen, které s cyklistikou začínají. Přitom
když je jednou zkusíte a neodradí vás případné počáteční pády, už
nebudete chtít jiné. Opravdu. Ačkoliv by člověk čekal, že jízda s
„nášlapy“ bude fyzicky náročnější, je tomu naopak. Uvidíte, že se
vám změní i styl šlapání. Bude lehčí, s dynamikou. Nohy zasazené v
pedálech perfektně kmitají a opisují kruh, nikoliv jakýsi obdélník nebo
čtverec, jak je tomu s obyčejnými pedály.
Budete mít větší kontrolu nad kolem a zvýší se vám celková schopnost ho ovládat.
Technické minimum
Speciální „kufr“, který je v pedálu, kotví špičku boty a propojuje ji s pedálem. Díky tomuto spojení se noha opírá o pedál jen velmi malou plochou, je s ním však pevně spojena. Právě toto spojení pedálu a tretry umožňuje efektivněji přenášet sílu, kterou vyvíjíte šlapáním.
Nášlapné pedály poskytují možnost, aby cyklistka
zabírala nohou nejen při pohybu dolů, ale i při pohybu nahoru. Právě tento
jev umožňuje vyvinout vyšší rychlost při menší námaze.
CO ŽENA, TO NÁZOR:
Petra: „Jednoznačně, nášlapné pedály. Začátky sice byly krušné a proběhlo několik pádů, ale stálo to za to. Komfort, který při šlapání pociťuju, je prima.“
Jitka: „Určitě nášlapy, současně doporučuju tretry s tvrdší podrážkou. Pak je to teprve to pravé.“
Pavla: „Nechci znít jako konzervativec, ale jezdím v
klasických botách a je mi to příjemné. Mohu kdykoliv sesednout z kola a
například se projít.“
BIDON, NEBO CAMELBAK?
Černá, nebo bílá?
Batoh, nebo jen bidon? Možná vás tato myšlenka nikdy nenapadla, ale pro některé cyklistky se jedná o věčné dilema. Někdy máte chuť vyrazit nalehko, nemít batoh na zádech. Jenže se ptáte: bude mi obsah lahve stačit, kam dát nezbytné maličkosti? Fakt je, že na obou variantách něco je. Dle mého názoru představuje možnost kdykoliv odložit přebytečný či náhradní kus cyklistického svršku příjemný komfort i za předpokladu, že budu mít na zádech malou přítěž.
Ale není to jen tak
Anatomicky tvarovaná záda, komfort, žádné zbytečné vyčnívání nad
záda jezdce a tak dále. Pokud však cyklistický batoh dobře nesedí,
ramenní popruhy tlačí a záda se nám pekelně potí, není to ono. Vše se
vyvíjí a ani výrobci batohů neusnuli na vavřínech. Vylepšují
používané materiály, inovují tvary i zádové systémy většiny batohů.
Další příjemnou skutečností je, že konstruktéři myslí na ženy nejen
při volbě barev či designu, ale především zohledněním odlišné anatomie
ženského těla, jiných potřeb a nároků, které cyklistky mají. Nad
správný výběr není, musíte ale vzít v potaz mnoho faktorů.
NA CO SI DÁT POZOR:
Cyklistický batoh:
dobře sedí na zádech
ramenní popruhy neškrtí
naše záda se příliš nepotí a mají možnost dýchat
disponuje systémem kapes, který nám vyhovuje – co do počtu a velikosti
umožňuje snadnou manipulaci s rezervoárem
má drobné praktické detaily: reflexní plochy, odnímatelný bederní pás
Rezervoár na vodu:
je jednoduše omyvatelný
hadička se dá samostatně odejmout (z rezervoáru) díky rychlospojce
konstrukce náustku umožňuje snadné pití
CO ŽENA, TO NÁZOR:
Petra: „Preferuju batoh, jelikož je pro mne příjemné, že si do něj mohu v průběhu vyjížďky cokoliv odložit.“
Jitka: „Mám to tak na hranici, pokud jdu na bike, vezmu si camelbak, ale spíš proto, že mě nebaví doplňovat si bidon. Na silničku samozřejmě vozím jen cyklistickou lahev a potřebné věci dám do kapes u dresu.“
Pavla: „Nejraději jezdím nalehko, prostě žádné
zbytečné věci na záda. Mám pod sedlem malou brašničku, kde se věci jako
duše nebo mobil dobře schovají.“
ROZHODNĚ NECHCI NÁS, ŽENSKÉ POHLAVÍ URAZIT, ALE Z VLASTNÍ ZKUŠENOSTI VÍME, ŽE PŘEDEVŠÍM ŽENY MAJÍ PROBLÉMY SE ZÁKLADNÍ TECHNIKOU JÍZDY. JEDNÍM Z FAKTORŮ, KTERÝ SE NA TÉTO SKUTEČNOSTI PODEPISUJE, JE PRÁVĚ SEDLO A JEHO NASTAVENÍ.
NÁŠLAPNÉ PEDÁLY POSKYTUJÍ MOŽNOST, ABY CYKLISTKA ZABÍRALA NOHOU NEJEN PŘI POHYBU DOLŮ, ALE I PŘI POHYBU NAHORU. PRÁVĚ TENTO JEV UMOŽŇUJE VYVINOUT VYŠŠÍ RYCHLOST PŘI MENŠÍ NÁMAZE.