Přípravu kola na sezónu rozhodně nepodceňujte, bude to při jízdě
vámi i vaším bikem bezesporu kvitováno. Do čeho se tedy po oprášení kola
můžete pustit samy? (Poznámka: oprášení kola berte doslova, před servisem
je nutné kolo otřít hadrem od nečistot, aby se zaschlé bláto a prach
nezanášelo do součástek.)
PNEUMATIKY A PLÁŠTĚ
Prvním a nejjednodušším krokem je zkontrolovat tlak v pneumatikách a
dofouknout duši. I když jste na kole celou zimu nejezdily, tlak v
pneumatikách samovolně uniká i při stání. V případě podhuštěné duše
se zvyšuje riziko průrazu a také se při šlapání vice nadřete. V
opačném případě, v případě přehuštěné pneumatiky, vám kolo bude na
nerovnostech více odskakovat a pohodlí při jízdě bude nižší. Heslo:
přiměřeně (na bocích pláště se pro inspiraci dočtete doporučené
tlaky).
Sjetý vzorek na pláštích vám může na jarně rozblácených singlech dát
zabrat. Na začátek sezóny zvažte pořízení hrubších a tlustších
plášťů, v suchých letních měsících pak postačí méně hrubý vzorek.
Pokud pneumatiky měnit nebudete, zkontrolujte, zda nejsou protrhlé,
rozřízlé či zteřelé.
ŘETĚZ
Druhým, nezanedbatelným krokem je očištění a promazání řetězu a
zároveň očištění zubů na převodnících a kazetě. Na trhu je více
typů specializovaných maziv. Při aplikaci řetěz postříkejte olejem na
jeho spodní straně vedoucí od kladek přehazovačky a přebytky oleje dobře
otřete hadrem. Mazivo rozhodně patří jen na řetěz! Postříkané ráfky
nebo kotouče z vás udělají královnu downhillu (do první zatáčky).
Vyhněte se především lepivým olejům, které by na řetěz prach a
nečistoty naopak chytaly, což by vedlo ke snížení životnosti řetězu a
případně zhoršilo přesnost řazení. Navíc Vám nahromaděná špína
snadno vytvoří dočasné tetování na lýtku!
BRZDY
Na brzdy by určitě žádná z nás nezapomněla, protože je jistě
tiskneme a využíváme daleko intenzivněji než muži. Jak tedy na jejich
kontrolu a případné nastavení? Nejprve otestujte účinnost brzd: po
rozjetí zkuste každou brzdou zabrzdit zvlášť. Pokud Vám účinek brzd
nepřijde dostatečný, zkuste brzdové plochy zbavit prachu a mastnoty.
Neexperimentujte s přípravky a do akce se pusťte jen se speciálním
odmašťovačem na kotoučové brzdy. Pokud ani tohle nepomůže, nechte si
brzdy raději seřídit odborníkem, ať se z kopce někde nerozmáznete. To by
byla věčná škoda!
Zkontrolujte také, kdy Vám brzdové páky zabírají. Pokud zabírají až po
úplném stisknutí u řidítek, může to být nebezpečné. Nastavte krok
brzdových pák tím, že regulačním šroubkem na páce brzdové lanko
utáhnete a pokud vám už v bovdenech koluje kapalina, může být viníkem i
vzduch v hadičkách, jehož vyhnání ale nechte raději na mechanikovi.
PROMAZÁNÍ LANEK A NASTAVENÍ ŘAZENÍ
Lanka vedou takzvanými bovdeny, které lanka chrání. Dělené bovdeny
umožňují snadný přístup k lankům. Uvolněte napětí lanka, bovden po
lanku posuňte, lanko promažte a důkladně otřete hadrem, bovden opět
umístěte do původní polohy a lanko opět napněte. Zkontrolujte, zda kolo
správně a plynule řadí ve všech polohách. Pokud řetěz při řazení
přeskakuje, tak jemné doladění chodu řazení můžeme provést pomocí
stavícího šroubu (ten, do něhož vbíhá bovden řazení).
ODPRUŽENÁ VIDLICE A TLUMIČ
Odpružení kola bychom měly hýčkat pravidelně, ať se nám kolo hezky
houpe pod zadkem a my můžeme užívat pohodlné jízdy! Jak na to? Hadrem
očistěte vnitřní nohy vidlice či tlumiče (ty, které zajíždějí
dovnitř), poté kolem pouzdra nastříkejte silikonový olej a párkrát
propružte, aby se olej dostal dovnitř. Po chvíli působení vnitřní nohy
opět pečlivě otřete hadrem, aby na sebe olej nevázal nečistoty a ty se
nezanášely dovnitř. Zároveň nezapomeňte udržovat vidlici i tlumič
správně natlakované, to znamená, že po pozvolném dosednutí na kolo by se
měl tlumič zanořit asi o jednu čtvrtinu svého chodu.
SVĚTLA SVÍTÍ, STĚRAČE STÍRAJÍ, ŠROUBKY JSOU ZAŠROUBOVÁNY!
Last but not least…Na závěr se ujistěte, že osa náboje je dobře
usazena v rámu kola a rychloupínáky či matice, které drží přední a
zadní kolo, jsou utaženy. Zároveň pomocí imbusů zkontrolujte dotažení
všech šroubů (např. u sedla, sedlovky, řidítek, představce, atd.).
Domácí servis máte tímto úspěšně za sebou, nemělo by Vás nyní
překvapit ani vypadnutí zadního kola, ani náhlé propadnutí sedlovky či
upadnutí řidítek během jízdy.
Vzhůru do lesa!