Labská cyklostezka je dlouhá celkem 860 km. Její část vedoucí přes
Českosaské Švýcarsko patří k nejhezčím. Tuto oblast znají především
příznivci pěších výletů nebo horolezci, protože je plná pískovcových
skal. A spoustu z nich si můžete prohlédnout i ze stezky.
Pokud se rozhodnete projet stezku na in-line bruslích, budete se muset
rozhodnout, kde vaši cestu začít. Někteří sportovci nazouvají brusle už
v Děčíně, na nich přejedou hranice a pokračují až do Drážďan. Pěkný
povrch začíná už v Dolním Žlebu, ale jet na bruslích je možné už z
Čertovy vody. Cesta tu vede po silnici, která je málo frekventovaná (hlavní
silnice je na druhé straně řeky). Podle mne je však daleko lepší začít
cestu až v Königsteinu. Vyhnete se tak nedobrému povrchu v Bad Schandau i
následujícím kopcům a ušetříte jízdu přívozem. A pokud si nejste na
bruslích úplně jisti, klidně se na stezku napojte až v Pirně – žádný
kopec až do Drážďan nepotkáte.
Pojďme si ale „projet“ stezku hezky postupně. Až přejedete
česko-německé hranice, necháte se oslnit výhledem na pískovcové skály
Schrammstein, pokračujete směr Krippen a pak dál na Bad Schandau. Tady ale
nastává první problém. Po levém břehu, po němž jste přijeli, dál
pokračovat nelze. Už z Krippen se přijíždí po silnici, ta se však za
nádražím v Bad Schandau stává frekventovaným hlavním tahem směr
Königstein a navíc je plná kopců a zatáček. Na kole se tudy jet dá,
pěkný zážitek to ale není. Nabízí se zde tedy možnost dojet k
nádraží, za ním najet po chodníku na most a přejet na druhý břeh.
Variantou je i přejet přívozem – nejlépe hned jak na pravém břehu
zahlédnete první domy z Bad Schandau. Na přívoz ovšem není možné
nastoupit v bruslích a jedna jízda stojí euro. Zpáteční jízdenku potom
pořídíte za 1,70 eur. Navíc ani na druhém břehu nebude jízda ideální, v
Bad Schandau mají promenádu z tzv. kočičích hlav a zámkové dlažby.
Ať už se na druhý břeh dostanete přívozem nebo po mostě, pokračovat
budete za mostem po silnici. Projedete kolem supermarketu a benzínové pumpy,
mírně do kopce. Směr Prossen. Za nedlouho narazíte na zvláštní
rozdělení silnice na dvě jednosměrné. Budete ve vašem směru pokračovat,
dokud neuvidíte vlevo železniční podjezd. Za ním je pak zahrádkářská
kolonie a fotbalové hřiště. Tady už budete na silnici s pěkným asfaltem,
silnice je málo frekventovaná, vede lesem, ale terén je tu velmi obtížný.
Setkáte se tu s prudkými sjezdy, mohou zde jezdit auta a silnice je celkově
dost úzká. Používají ji hojně i cyklisté a chodci, tudíž riziko
srážky je zde poměrně vysoké. V Königsteinu je pak navíc opět nutné
použít přívoz, protože stezka po pravém břehu vede do Kurort Rathen skrz
les, což lze na kole hravě zvládnout, ale na bruslích nemáte šanci. Na
levém břehu je daný úsek parádní a to nejen proto, že uvidíte po levé
ruce pevnost a po pravé unikátní stolovou horu Lilienstein. Nesmíte se však
nechat odradit prvními pár panely ani tím, že stezka vede opět po silnici
– ta je velmi široká, málo frekventovaná a povrch je doslova luxusní. V
obci Strand je malý kopeček, lehce zvládnutelný a na začátku Kurort Rathen
dejte pozor na železniční přejezd. Vlaků podél Labe jezdí mnoho. Ale
přejezd je dobře značený, uvidíte ho už z dálky, a pokud budete mít
problém před ním zabrzdit, stačí zabočit na odpočívadlo, které je
postaveno těsně před ním.
Za železničním přejezdem je nutné dávat pozor, neboť následuje mírný
kopeček, který končí připojením na hlavní silnici. Především v
letních měsících jí projíždí auta směrem k velkému parkovišti u
přívozu, proto je dobré včas zabrzdit a rozhlédnout se. Obezřetnost je
třeba i při další jízdě, neboť je nutné po této silnici kolem
parkoviště pokračovat. Po levé ruce uvidíte muzeum s miniaturami vláčků.
Pokud se v něm nezdržíte, pokračujete opět přes koleje a do kopce. Tady
nastává obtížná část – do kopce z kopce, asfalt je sice pěkný, ale
cesta poměrně úzká a vede lesem. Sice se vám z této cesty naskytnou
krásné výhledy, pravděpodobně ale nebudete mít čas si je vychutnat, na
cestu je v tomto místě nutné se soustředit (jinak je ale možné po levé
ruce zahlédnout most Bastai). Cesta je zakončená sjezdem se zatáčkou a
napojením na silnici. V zatáčce navíc vede přes silnici kanálek. Pokud se
na sjíždění kopců necítíte, zvolte raději cestu po druhé straně Labe.
Přívoz je možné použít v Kurort Rathen. Cesta po druhém břehu je
rovinatá, avšak před Stadt Wehlen začínají nepříjemné „kočičí
hlavy“. Ty ale snadno vykompenzuje velký počet cukráren na místím
náměstíčku. Nevýhodou je i to, že před Pirnou je nutné jet malý kus po
silnici a pak v Pirně překonat most a vrátit se na levý břeh. Na mostě je
možné využít chodník.
Jakmile překonáte tuto část, v cestě už nestojí žádná nerovnost. Jak
se však ukázalo, rovina může být zrádná i pro zkušené bruslaře. Proto
pojedete-li za Kurort Rathen po levém břehu, buďte ostražití, jakmile
minete obří pivní „zahrádku“ v Obervogelgesang. Zdá se totiž, že v
parných dnech je zde asfalt rozteklejší, i když to na první pohled není
vidět. Nebezpečnost tohoto úseku byla empiricky ověřena dvěma
dobrovolníky – jeden má nyní nový zub, druhý novou jizvu na tváři.
Když minete Pirnu, máte vyhráno. Za mostem je sice malý kousek zámková
dlažba, ale není to nic nepřekonatelného. Pak následuje zajímavý mostek.
Zbytek cesty je rovinatý a velmi pěkný. Prakticky bez aut. Tak je možné
dojet bez problémů až na drážďanské nábřeží. Z hlediska kulturních
zajímavostí je nutné upozornit na zámek Pillnitz, který bude před
Drážďanami vidět na pravém břehu. Z hlediska bezpečnosti pak upozorním,
že před Drážďanami roste počet osob na stezce. Navíc v sobotu se na
nábřeží v Drážďanech koná bleší trh.
Ať už se na tuto stezku vydáte na bruslích nebo na kole, určitě je dobré
ji zkusit. Výhodou navíc je, že v každé vesnici lze nastoupit do vlaku a
výlet tak přizpůsobit vašim sportovním možnostem.
Na in-linech do Drážďan

I když podle kalendáře sezóna in-line bruslení už dávno skončila, podmínky na Labské cyklostezce jsou stále dobré, nevadí-li vám chladnější počasí. Podél Labe se dá bruslit nebo jezdit na kole skoro pořád. Pokud tedy zrovna není stezka zatopena stoletou vodou nebo zasněžená závějemi sněhu. Protože ale celý minulý týden bylo v okolí Drážďan okolo deseti stupňů Celsia a slunečno, pár sportovních nadšenců na ní bylo možné zahlédnout. Vám ostatním doporučuji naplánovat výlet na některý z jarních měsíců nebo počkat až do babího léta příštího roku. V létě je totiž stezka velmi frekventovaná, což je pro cyklisty nepříjemné a bruslařům neustálé kličkování stoprocentně výlet otráví. A to by byla škoda.
Další články v rubrice In-line
Longboard - prkno pro slečinky i holky
In-line bruslení (díl 5.) – Jak správně pečovat o in-line brusle, aneb základní údržba
In-line bruslení (díl 4.) – In-line závody
Zell am See - Báječné bruslení
Komentáře (celkem 0)
28.12.2011 09:56:11
I když podle kalendáře sezóna in-line bruslení už dávno skončila,
podmínky na Labské cyklostezce jsou stále dobré, nevadí-li vám
chladnější počasí. Podél Labe se dá bruslit nebo jezdit na kole skoro
pořád. Pokud tedy zrovna není stezka zatopena stoletou vodou nebo
zasněžená závějemi sněhu. Protože ale celý minulý týden bylo v okolí
Drážďan okolo deseti stupňů Celsia a slunečno, pár sportovních
nadšenců na ní bylo možné zahlédnout. Vám ostatním doporučuji
naplánovat výlet na některý z jarních měsíců nebo počkat až do
babího léta příštího roku. V létě je totiž stezka velmi
frekventovaná, což je pro cyklisty nepříjemné a bruslařům neustálé
kličkování stoprocentně výlet otráví. A to by byla škoda.
Odkaz na článek
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.