Jak vznikl NORDIC WALKING?

NORDIC WALKING znamená v doslovném překladu severská chůze a přišel k nám právě až z Finska. Za vznikem tohoto populárního sportu stojí celkem humorný příběh. V zimě roku 1988, kdy se měl konat v Helsinkách závod na běžkách, Finsko zrovna trpělo nedostatkem sněhu. Organizátorům tehdy nezbylo nic jiného, než vrazit běžkařům do rukou samotné hůlky, a na trať se vyrazilo pěšky. Od této události pak začali běžkaři zařazovat NW do svého tréninkového programu a to hlavně v létě, jelikož zjistili, že tímto pohybem procvičují stejné svalové partie, které potřebují při běhu na lyžích. Právě na přelomu let 80. a 90. se NW již oficiálně zařadil mezi sportovní disciplíny a rozšířil se do celé Skandinávie a následně i do celé Evropy.

Co k NORDIC WALKINGU potřebujete?

Základní výbavou pro tento sport jsou speciální hole NW. Ideální velikost holí vypočítáte: vaše výška x číslo 0,68 (např. 170 cm x 0,68 = 115 cm dlouhé hole). Nejdůležitější je, aby vám hole svíraly v lokti pravý úhel, když je opřete o zem. Madlo je téměř totožné s tím, které máme na běžeckých hůlkách, a také je vybaveno poutkem, abychom se měli o co opřít. Na konci hůlky je hrot – vhodný do terénu a chráněný odnímatelnou gumovou botičkou, jež se využívá na asfalt. Co se týče oblečení, volte pohodlnější kousky, nejlépe z funkčního materiálu, ať nemáte pocit upoceného těla. Důležité je správné obutí, nejlépe universální pohorky nebo trekingové botky do terénu i na silnici. Tak jako pro každý sport i pro NW je navržena speciální obuv lišící se od ostatních zkosenou patou podrážky, která vám zajistí větší stabilitu.


Tři trasy na Trutnovsku

Z Trutnova na tvrze a hrady

Popis trasy: Trutnov centrum – Horní Staré Město – Bystřice – kóta Vrchy – Stachelberg – Zámecký vrch – chata Vebrovka – hostinec Dvoračka – Trutnov
Celková délka: 31 km
Obtížnost: střední

Z centra Trutnova se vydejte stezkou podél řeky Úpy po modré značce, směr Horní Staré Město. U Kauflandu přejděte most a za ním odbočte doleva. Stále si hlídejte modrou. Po chvíli přejdete přes železniční přejezd u bývalého továrního komplexu a na křižovatce se dáte doprava. Dále už pokračujete po Rýchorské ulici, na které za železničním přejezdem odbočíte doleva. Modrá stezka vás dovede na cestičku podél potoka, kde projdete zaniklou osadou Bystřice. Tam na vás čeká středověký kamenný most, který se nachází 100 metrů od rozcestí. Na tomto rozcestí se pak dáte ostře doprava (po cyklotrase K26B) a stoupáte až ke kótě Vrchy (716 m. n. m.). Po cestě se napojíte na červenou a klesáte až k vrcholu silnice nad Babím, kde dále šlapete po červené k dělostřelecké tvrzi Stachelberg – největší moderní pevnosti v Československu. Tady můžete navštívit vojenské muzeum, zpřístupněné podzemí a můžete se pokochat překrásnými výhledy do okolní krajiny. Červené se držte dál, projděte kolem kamenolomu (cyklotrasa 4081/4084) přes rozcestí Nad Babím a dále opět po červené (cyklotrasa 4213) na kótu Zámecký vrch (635 m. n. m.). Když se pořádně rozhlédnete, můžete nalézt zbytky zaniklého hradu Rechenburg. Ze Zámeckého vrchu minete chatu Vebrovku a poté už opustíte les a napojíte se přímo na trutnovskou čtvrť Nové Dvory, kde se můžete posilnit ve výletním hostinci Dvoračka. Po zaslouženém odpočinku dojděte zpátky po cyklotrase 4213 až do centra města Trutnov.

Něco pro děti: naučná stezka Po stopách války 1866 – Den bitvy u Trutnova 27. 6.

Popis trasy: osm zastavení a celkem dvanáct tabulí s texty. Zpestřením každého informačního panelu je obraz scén z jednotlivých etap bojů, portréty osobností, popis vojenských uniforem, průběh bitvy a podobná významná sdělení, která ocení každý dychtivý milovník české historie.
Celková délka: 4 km
Obtížnost: lehká

Tento výlet startuje první informační tabulí na Krakonošově náměstí v Trutnově. Jedná se o celoročně přístupnou stezku, značení je provedeno směrovými šipkami s vojenskou tématikou. Odtud vás povede stezka k dominantnímu pomníku generála Gablenze, který se nejvíce zasloužil na jediném rakouském vítězství bojů roku 1866. Tam tehdy rakouský generál uštědřil pruským nepřátelům lekci pomocí silného dělostřelectva. Pro další informace o bitvě musíte vyšlapat na Janský vrch, kde boje pokračovaly. Trasa vás dovede do prostoru u Zvičinské vyhlídky s tabulemi o etapě odpoledních bojů kolem dnešního Bojiště. Cesta vede velmi příjemnou krajinou po zpevněné lesní cestě okrajem lesa a rozhodně se bude čím kochat. Dojdete totiž k několika vyhlídkám, odkud uvidíte v úchvatných pohledech Krkonoše.

Turistický okruh: Svoboda nad Úpou

Popis trasy: Svoboda nad Úpou – Sluneční stráň – Rýchorský hřeben – Rýchorská bouda – Kutná – Dvorský les – Pašovka – Svoboda nad Úpou
Celková délka: 18 km
Obtížnost: střední

Stezka začíná od autobusového nádraží ve Svobodě nad Úpou, odkud se vydáte po zelené značce tzv. Růženinou cestou, která byla slavnostně otevřena roku 1898 za účasti asi 50 lidí z okolí a řady významných hostí. Mezi nimi byl i továrník Prosper Piette de Rivage a jeho manželka Rosa, která se aktivně angažovala v krkonošském spolku. Na její počest byla cesta nazvána. U vstupu cesty do lesa byla umístěna žulová deska s nápisem „Rosa Weg“ a letopočtem, dnes ukrytá ve křoví. Tudy dojdete až na Sluneční stráň. Po vystoupání v lese skončíte na velké louce za Kraví horou. Projdete kolem studijní plochy KRNAPu a dáte se do stoupání na Rýchorský hřeben. Naberte před tím síly, protože stoupat budete dobré čtyři kilometry. Od Rýchorské boudy šlapejte k rozcestí Kutná a dále k Rýchorskému kříži. Pokud se vrátíte zpátky k rozcestníku Kutná, zajděte si prohlédnout zbytky bukového pralesa Dvorský les, protože se jedná o naprosto netypický kus přírody. Bizarní buky ve dvou podobách, buď jako masivní stromy se silným kmenem a mohutnými větvemi, anebo jako keřovité stromky připomínající sochy. Cesta nazpátek povede opět od rozcestí Kutná a odtud po modré značce až k lovecké chatě Pašovka. Tady pod ní odbočíte napravo na žlutou trasu, dojdete na křižovatku za Kraví horou a Růženinou cestou se dostanete zpátky do Svobody nad Úpou.


10 argumentů, proč právě NORDIC WALKING!

  • aktivní zapojení a posílení 90 % svalů celého těla
  • zlepšení pohyblivosti páteře – uvolnění napětí krčních, ramenních a mezilopatkových svalů
  • přispívá ke správnému držení těla
  • ulevuje zádovým problémům
  • možnost regulovat zátěž horní a dolní poloviny těla
  • posílení srdce, oběhového systému a dýchacího ústrojí
  • zlepšení koordinace pohybů
  • zlepšení metabolismu
  • díky holím menší zátěž na klouby a lepší stabilita
  • dobrá volba při onemocnění osteoporózou (= řídnutí kostí) nebo artrózou (= zánik chrupavky)
  • redukce nadváhy
  • doporučuje se při rehabilitacích u řady onemocnění pohybového systému nebo poúrazových stavů, po operaci srdce aj.