Pravidelně choďte na procházky

Jak jinak byste se chtěli připravit na hodiny strávené chozením než pravidelnými procházkami? Pokud jste úplní začátečníci, začněte zvolna a poklidným tempem. Postupně můžete navyšovat délku trasy i tempo vaší chůze, abyste zlepšili svou celkovou kondici. Jestliže se vaše letní dobrodružství bude odehrávat v horách nebo kopcích, snažte se svou tréninkovou trasu vybrat tak, aby se co nejvíce podobala té, na kterou se připravujete. Vaše nohy si tak předem zvyknou na svažitý terén a vy se na ně budete moci spolehnout v jakékoli situaci.

Nezapomínejte ani na pořádnou obuv - o tom jsme psali v článku Jak si správně vybrat outdoorové boty? - a berte si ji na každý trénink. Případné puchýře vám totiž budou dělat méně starostí teď než někde uprostřed lesa v 1 500 metrech nad mořem. Boty se hezky roztáhnou a přizpůsobí se vašim chodidlům, díky čemuž se v nich po nějaké době nošení budete cítit mnohem pohodlněji, než když si je poprvé nazujete.

Počítejte také s tím, že na skutečné túře s sebou ponesete batoh plný jídla, vody a dalších nutností - o tom si můžete přečíst v článku Jak zabalit batoh na túru?. To znamená další zátěž, která vám vaše snažení ještě ztíží, proto byste si jej s sebou měli vzít i na cvičné procházky. Určitě myslete i na pitný režim - vodu pijte pravidelně a po menších dávkách - a zkuste si za chůze také posvačit, ať si uděláte představu o tom, jak se vám půjde s plným žaludkem. Příhodnou svačinkou je například ovoce, které se snadno jí, má plno vitaminů a antioxidantů a díky obsaženým cukrům navíc funguje jako přírodní energetická bomba.

Klíčem jsou silné nohy

Pravidelné procházky vám sice zajistí dobrou kondici, pokud vás ale čeká skutečně náročný terén, měli byste do svého režimu zařadit i nějaké cviky na posilnění svalů na nohách. Můžete zkusit cvičení s vlastní vahou, jehož výhodou je to, že v jednu chvíli posilujete více svalů či svalových skupin najednou. Mezi vhodné cviky patří například výpady, dřepy a výpony, kterými posílíte stehna i lýtka. Jestliže se vydáte do posilovny, zaměřte se na mrtvý tah nebo tzv. leg-press.

Tajemství pružnosti a rovnováhy

Abyste získali jistotu i v těch nejobtížnějších úsecích věší plánované trasy, měli byste zapracovat také na vaší rovnováze. K tomu potřebujete posílit menší svalové skupiny v oblasti kotníků, kolen a boků a také střed těla - tzv. “core”- a s tím vám může pomoci například jóga. Existuje plno jógových pozic (ásán), u kterých posílíte všechny potřebné oblasti. Díky tomu získáte balanc a navíc se skvěle protáhnete, a tak předejdete případných zraněním, k nimž by při túře mohlo dojít.

Zdraví vychází zevnitř

Jak byste ale chtěli ze všech těch tréninků vytěžit úplné maximum, pokud by vaše stravování směřovalo zcela opačným směrem? Pokud nemáte tušení, jak si optimálně sestavit jídelníček, pomůže vám výživový poradce. Určitě byste se však měli vyhýbat tučným potravinám a smaženým pokrmům. Obsahují totiž velké množství nasyceného tuku a často i cholesterolu - tyto látky se pak usazují na stěnách krevních cév, což prokazatelně vede k vysokému krevnímu tlaku, cukrovce a dalším zdravotním komplikacím, a to by vaší kondici ani zdraví vůbec neprospělo. Také se pokuste omezit konzumaci zpracovaných potravin - tam totiž často ani nevíte, co skutečně jíte.

Obecně také nikdy nic nezkazíte tím, když se do jídelníčku pokusíte zařadit více čerstvého a sušeného ovoce, které je skvělým zdrojem energie i řady vitaminů a antioxidantů. Neměli byste opomíjet ani zeleninu, jelikož má málo kalorií a spoustu cenných minerálů. To platí také pro oříšky a semínka, která jsou mimo to bohatá na nenasycené mastné kyseliny omega-3, s jejichž pomocí posilují mozek, a tak vám zajistí potřebnou mentální kapacitu i na tu nejnáročnější túru. Nevyhýbejte se ani luštěninám, zajistí vám totiž spoustu vlákniny a kvalitních bílkovin, které jsou nezbytné pro efektivní obměnu buněk v celém organismu.

I když vás letní túra čeká až za několik měsíců, nikdy není moc brzy na to, abyste se na ni začali připravovat, ať už správným tréninkem, cvičením či úpravou stravování. Uvidíte, že už po pár týdnech zaznamenáte větší výdrž, lepší kondici i zdraví. Za vaše snažení budete navíc odměněni tím, že shodíte pár přebytečných kil, zpevníte své svalstvo a svůj nový příval energie budete moci investovat i do dalších oblastí vašeho života.