Opravdu potřebuji pít ionťák, když si jdu na hodinu zahrát tenis, nebo se projet s dětmi na kole? Nebo mají smysl jen pro vrcholové sportovce? Při konzumaci iontových nápojů je důležité si především uvědomit, že tyto nápoje nejsou žádné „limonádky“ na celodenní popíjení.

Pro koho jsou iontové nápoje vhodné?

Iontové nápoje jsou vhodné pro pro všechny, ale jen při náročných sportovních činnostech a to hlavně při aktivitách přesahujících 45 minut výkonu. Nejdůležitější jejich úlohou je hydratace organismu, kdy čistá voda se hůře absorbuje než iontový nápoj s ideálním poměrem sacharidů a elektrolytů. Ale dejte si pozor, některé „ionťáky“ obsahují vysoké koncentrace určitých iontů, proto by mohly mít negativní účinky na některé orgány (hlavně ledviny). Proto pokud máte problémy s ledvinami či trávicím traktem, poraďte se o jejich konzumaci s vaším lékařem.

Proč pít iontové nápoje?

  • Pomohou k hydrataci organismu a doplnění ztracených tekutin během sportovní aktivity.
  • Doplní minerální látky a ionty, které odchází z těla během pocení.
  • Dodají vám potřebnou energii a umožní vám lepší a delší výkon.
  • Zabrání vyčerpání a eliminují riziko kolapsu organismu.

Rozdělení iontových nápojů

Iontové nápoje můžeme rozdělit do několika skupin. Dělíme je podle koncentrace iontů (osmolarity) na hypotonické, izotonické a hypertonické.

Hypertonické nápoje mají větší koncentraci iontů než krev při sportu se nepoužívají, mohly by vést k rychlejší dehydrataci.

Izotonické nápoje mají stejnou koncentraci iontů jako krev. Používají se při aktivitách, kde sice dochází k velkému pocení, ale výkon netrvá déle než hodinu. Pot je podstatně koncentrovanější a nedochází tak k extrémním ztrátám tekutin. Příkladem mohou být sporty jako hokej, florbal či squash, které jsou sice do jisté míry vytrvalostní, ale je u nich třeba vynaložit i větší množství svalové síly. Ty se používají používají se především během výkonu. Výborný izotonický nápoj je např. drink s příznačným názvem ISOTONIC od společnosti ALLNUTRITION. Najdete ho pod následujícím odkazem: https://allnutrition.cz/…is41120.html

A poslední skupinou jsou hypotonické nápoje, které mají menší koncentraci iontů než krev. Hypotonické iontové nápoje jsou nejpoužívanější, a to především při aktivitách, kdy se hodně potíte (a pot není tolik koncentrovaný). Příkladem může být vytrvalostní běh, případně cyklistika. Používají se jak při zátěži, tak i po výkonu. Jejich význam roste jednak s prodlužujícím se časem výkonu, ale také se stoupající teplotou, kdy má tělo tendenci se ochlazovat za pomoci pocení.