Vím to od sebe, protože ani já nejsem ideální. Potřebuji taky pár kilo zhubnout a i když se mám hodně ráda, to mi věřte, tak ty faldíky a nedokonalé křivky mezi to nepatří. Se svými klienty na tato témata narážíme a snažíme se zanalyzovat příčinu jejich kil navíc.

Víte, tuk vlastně funguje jako ochrana, je to taková bariéra před něčím, co se nám nelíbí nebo co nechceme. A když mluvím o myšlení, tak jen o pozitivním, a to až do morků kostí. Myšlení samo o sobě nám ale nepomůže, protože by to bylo strašně jednoduché. Pohyb je další nedílnou součástí na cestě za "krásným" tělem, které je v perfektní kondici, protože to je to hlavní - kondice.

Taková dobrá fyzická kondice je spoustě lidem cizí. Kolikrát se setkám se štíhlými ženami, které sice vypadají dobře, ale pod tou slupkou se skrývá hodně tuku a málo svalů a tělesná kondice je velmi nízká. K tomu, abychom si vybudovali dostatek svalů, je potřeba dostatek pohybu. Když si vzpomenu, jak to bylo dříve… no vzpomenu, zas tolik mi není, abych si na to vzpomněla, protože za mého dětství už jezdily auta, tramvaje, autobusy a další, takže to spíš vezmu z historického hlediska. Lidé dodržovali určité standardy a to: celý den byli v pohybu - tzn. vydali dostatek energie, jedli skromně, hlavně to, co si vypěstovali, a chodili brzy spát. Takhle to bylo celé jaro, kdy ještě proběhl masopust - zásoby se dojedly a nezbylo nic jiného než se postit a díky tomu celý organismus zregeneroval. V létě začala další náročná práce a to žně a obdělávání polí, zahrad. Na podzim se začalo vše připravovat na zimu - tzn. zase hodně pohybu a v zimě se konečně odpočívalo. Protože příroda odpočívala, tak i tělo lidí odpočívalo. Každý den, po celý rok se chodilo spát se západem slunce, protože nebylo tolik elektrických svítidel a lidé šli spát tzv. se slepicemi a tak i vstávali. No a díky tomu nebylo moc času na to, aby trpěli nadváhou.

Na druhou stranu je pravda, že to mělo určitě i své nedostatky. Ano ženy i tehdy trpěly nadváhou, protože ani tenkrát se nevyhnuly negativním emocím, které podporují nadváhu. Přesto dětí s nadváhou bylo minimálně, mužů s nadváhou bylo také minimálně a žen také. U dětí to je jednoznačné - hodně pohybu, žádné počítače, fast foody a televize. Muži trávili celý den venku, kde hospodařili a většinou zastávali velmi náročnou práci. No a ženy se staraly o domácnost a pomáhaly na poli. Jak krásně bylo vidět na statkářích, že mají velké "pupky", protože ti přesně přestali tvrdě pracovat a začali se méně hýbat a více jedli.

Když to shrnu, je důležité se každý den hýbat a to v ideálním případě 4 hodiny denně, ale stačí aspoň každý den jít na 1 hodinu na procházku, která bude svižná, aby zajistila dostatečnou tepovou frekvenci, při které se pálí tuky. A pro ty, kteří tuky pálit nepotřebují, stačí klasická procházka, aby se tělo udržovalo v kondici. Nesmíme hlavně zapomínat na to, že když chceme zhubnout, tak musíme nejprve shodit, což se nám podaří právě díky té procházce nebo jinému druhu aerobního pohybu. Jakmile zhubneme, tak můžeme začít se silovým cvičením. Pokud to uděláme obráceně, tak naše tělo sice zpevníme, ale zůstane velké, a to není efekt, který bychom chtěli.

Další nedílnou součástí zdravého životního stylu je relaxace. Ale o tom příště.

Mencl Style